Producția de automobile din țara noastră sub denumirea de Dacia are deja un istoric de jumătate de veac. Dincolo de Carpați, dar și în rândul gene­rațiilor care au locuit și locuiesc Aradul, sunt puțini cei care cunosc – și cum ar putea cunoaște? – că în zona noastră, nu mult mai devreme; este adevărat că sub alt „pavilion”, a funcționat cu succes un ascendent, timp de un deceniu și jumătate. Acesta se numea MARTA – care este acronimul pentru „Ma­gyar Automobil Részvény Társaság Arad” – în tradu­cere liberă: Societatea Automobilistică Maghiară pe Acțiuni din Arad. Toate acestea se întâmplau într-o epocă în care în Europa, producția și punerea în circulație a popularului mijloc de transport era încă în perioada copilăriei timpurii.
Anul 1908 a marcat importanța Aradului în industria automobilistică a vremii și din altă perspectivă. Încă înainte ca producția să fi început, la inițiativa conducerii orașului în 20 iulie 1908 a fost fondată prima societate de transport cu autobuzele din țară. Tot atunci a fost înființată și prima școală de șoferi din regiune pentru pregătirea viitorilor șoferi.
Pentru construcția noii fabrici a fost alocat un teren lângă Uzina de mașini și vagoane Weitzer János, aflat în proprietatea municipalității, situat pe drumul Pecicăi de atunci (Calea Aurel Vlaicu, astăzi). Procesul de construcție al primei fabrici de automobile și motoare a fost foarte rapid și a fost caracterizat de un nivel foarte avansat pentru construcțiile industriale din epocă. Stâlpii de susținere și planșeurile au fost construite din fier-beton pe baza proiectului societății arădene Fodor–Reisinger, fiind socotită ca fiind o procedură foarte modernă pentru epoca respectivă. Atelierul de asamblare compus din trei nave avea acoperiș din sticlă. Hala construită în sistem american; cu lungimea de 60 m., lățimea de 40 m. și înălțimea de 10 m. oferea posibilitatea supervizării facile a tuturor fazelor procesului de producție.
Într-adevăr, fabrica a avut un debut promițător. La început au fost produse și asamblate automobile, camioane și șasiuri Westinghouse folosindu-se piese și componente importate din Franța. Au urmat automobilele tip 30 și 40 LE, camioanele cu o capacitate portantă de 5 și 10 tone, autobuze etajate cu 15 și 30 de locuri pe scaune, vehicule poștale, omnibuze etajate și motoarele de cale ferată.
La competiția internațională organizată de Automobil Clubul Regal Maghiar în 1912, automobilele construite la Arad au trecut primele linia de sosire câștigând cupa de aur a Arhiducelui Joseph și Diploma de onoare a clubului. Reprezentanța ge­nerală la Budapesta a fabricii arădene se afla pe strada Páva la numărul 10. Serviciul de taximetrie din Budapesta a fost inaugurat în 1913, flota sa fiind compusă din 250 de automobile Marta.
În 1925 fabrica Marta a fuzionat cu Uzina de vagoane Astra.
Actualmente, în Arad nu se mai găsește niciun exemplar al veteranului automobil Marta. După naționalizare cei mai buni specialiști ai reprezentanței și-au continuat activitatea la fabrica de strunguri.
Restaurarea fostului pavilion administrativ al fabricii de automobile care deși a avut o existență scurtă este foarte importantă din punctul de vedere al istoriei industriale. Dacă proprietarul nu este capabil, inițiativa ar trebui preluată de municipalitate care la vremea respectivă făcea parte din acționa­riatul fabricii, asigurând acesteia terenul și scutirea de impozit pe termen lung. Deschiderea unei expoziții de istorie industrială care ar fi foarte bine­venită în Arad nici nu și-ar putea găsi o locație mai adecvată. Sursa: Arad.zone

Recomandările redacției