La Sala Festivă a Tribunalului Arad a avut loc, ieri, o conferinţă de presă în care, pe lângă aspecte care ţin de noutăţile aduse Codului de Procedură Penală sau date statistice comparative, s-a prezentat un inedit sistem informatic pus la punct de specialiştii din IT ai instituţiei. Prezentarea a fost făcută de judecător Silvia Nădăban, preşedintele Tribunalului Arad, de vicepreşedintele Otto Şandor Szep şi de purtătorul de cuvânt al instituţiei, Diana Dărăban.

Iniţiat în urmă cu ceva timp la Curtea de Apel Cluj-Napoca, ca un proiect-pilot, programul informatic a atras atenţia, încă de la început, şi conducerii Tribunalului Arad, care a reuşit, destul de repede, să îl implementeze şi la nivel de tribunal, dar şi la cele cinci instanţe subordinate din judeţ. Astfel, Aradul a devenit al doilea judeţ din ţară, după Cluj, care beneficiază de acest program. „Acest program este o alternativă la studierea dosarelor, oriunde s-ar afla justiţiabilii. Dacă la info-chioşcurile cu care deja v-aţi obişnuit şi care se află în toate instanţele se obţin doar informaţii vagi, cu caracter public, prin accesarea acestui nou sistem informatic părţile din proces, care justifică interes, inclusiv avocaţii acestora, pot obţine orice informaţie din dosar, oriunde s-ar afla aceştia”, informa preşedintele Tribunalului Arad, judecător Silvia Nădăban.

Numărul vizitatorilor la Arhive a scăzut

Fiecare dintre părţile implicate într-un proces, indiferent de ce natură ar fi acesta, penal sau civil poate să primească acasă, în plic închis, un cod de accesare a sistemului informatic, unic, prin care îşi poate citi dosarul fără a mai fi nevoie să apeleze la Arhive sau să cheltuiască timp şi bani cu deplasarea între localităţi. Vicepreşedintele Tribunalului Arad, Otto Şandor Szep, consideră că prin acest nou sistem se obţine un acces rapid pentru studierea dosarului, iar Arhivele sunt degrevate de o parte din volumul de muncă: „În decurs de două luni, aproximativ, de când acest sistem informatic funcţionează şi care se poate accesa de pe site-ul Tribunalului Arad, a scăzut cu 70% numărul vizitatorilor la Arhivă… Este un fapt îmbucurător”.

În acest moment, şase persoane cu pregătire IT scanează electronic, atât la Tribunal, cât şi la instanţele subordonate, dosarele proceselor aflate pe rol – inclusiv în format PDF – pentru ca justiţiabilii să aibă acces mai rapid la acestea, scutind de cheltuieli suplimentare Tribunalul Arad care, într-o singură zi, cheltuieşte 800 de lei doar pe corespondenţa cu cei care apelează la Justiţie.

Recomandările redacției