Astăzi se împlinesc 145 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari sculptori ai secolului XX, Constantin Brâncuşi, românul care a avut o contribuţie covârșitoare la înnoirea viziunii plastice în sculptura contemporană universală.
Constantin Brâncuşi s-a născut pe 19 februarie 1876, la Hobiţa, judeţul Gorj. Era cel de-al şaselea copil al plugarului C. Brâncuşi. Imaginea satului natal a fost păstrată cu sfinţenie de marele artist, mărturisind că „nu aş fi fost nimic şi nu aş fi dăltuit nimic fără Hobiţa, fără porţile şi fântânile ei, care au însemnat, pentru mine, o adevărată Academie de Belle-Arte“.
La fel ca alţi copii de ţărani din acea vreme, Constantin nu merge la şcoală. De la 7 ani lucrează ca păstor, având grijă mai întâi de turma familiei, apoi lucrând pentru alţii, în Munţii Carpaţi. Aici, învaţă să sculpteze în lemn.
Copilăria sa a fost marcată de foarte multă muncă şi dese plecări de-acasă. Ajuns la Craiova, performanţele sale atrag atenţia unui industriaş care, în 1894, îl aduce la Şcoala de Arte şi Meserii. Pentru a urma cursurile, tânărul Brâncuşi învaţă singur să scrie şi să citească. În 1902, a absolvit Şcoala Naţională de Arte Frumoase din Bucureşti.
În 1903, a primit prima comandă a unui monument public, bustul generalului Carol Davila, care a fost instalat la Spitalul Militar din Bucureşti.
În 1904 părăseşte România „fără alte mijloace decât cunoştiinţele însuşite“, şi ajunge în capitala Franţei. La scurt timp, în 1906, îşi expune lucrările pentru prima oară la Société Nationale des Beaux-Arts şi la Salon d’Automne din Paris.
În martie 1907, Brâncuşi îşi deschide propriul atelier. Este momentul în care artistul român trăieşte întoarcerea cu faţa către izvoarele folclorice. De acum înainte va începe cascada marilor realizări artistice: „Ansamblul de la Buzău“, „Rugăciunea“, „Cuminţenia Pământului“.
Din 1910 renunţă la modelaj şi pictură, pentru a practica cioplitul direct. Una dintre operele lucrate acum este „Sărutul“, care a stat la baza celebrei lucrări „Poarta Sărutului”, din ansamblul de la Târgu-Jiu, din care fac parte şi „Coloana fără sfârşit” şi „Masa Tăcerii”. Printre lucrările de mare valoare ale artistului mai amintim: „Muza adormită“ (1909), „Pasărea măiastră“ (1910), „Prometeu“ (1911) şi „Domnişoara Pogany” (1913).
În 1951, Brâncuși era deja o legendă a artei mondiale. Avea 75 de ani, iar operele sale constituiau de multă vreme o valoare imensă. Astfel, el a făcut Academiei Române oferta de a-i lăsa moștenire 230 de sculpturi și atelierul său din Paris. Statul Român, condus pe atunci de partidul comunist, a refuzat însă să accepte oferta de primire în patrimoniul cultural românesc a operelor sale. După ce acesta află răspunsul, este atât de mâhnit și dezamăgit, încât decide să renunţe la cetăţenia română și cere cetăţenia franceză, pe care o obține în 1952. În aprilie 1956, Brâncuşi, ajuns octogenar, îşi scrie testamentul, conform căruia atelierul său parizian, cu toate capodoperele sale, revine Muzeului de Artă Modernă din Paris.
Cinci ani mai târziu, în 16 martie 1957, moare neconsolat, la Paris, spovedindu-se Arhiepiscopului Teofil, preot la Biserica Ortodoxă din capitala Franței, pe patul de moarte: „Mor cu sufletul neîmpăcat că voi putrezi în pământ străin, departe de ființa cea mai dragă, mama mea”. A fost înmormântat în Cimitirul Montparnasse.
Lucrările lui Brâncuşi sunt unele dintre cele mai apreciate şi valorizate opere de artă din întreaga lume, fiind, de departe, cele mai bine vândute creaţii ale vreunui artist român din istorie. Sculptura sa „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută pentru 62 de milioane de euro, iar Brâncuşi a devenit astfel al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.
În noiembrie 2015, a fost promulgată legea pentru declararea Zilei Brâncuşi ca sărbătoare naţională, stabilită pe 19 februarie.
Sport 40
UTA a scos la vânzare biletele pentru partida cu Oțelul! Meciul din etapa a 6-a a play-out-ului va avea loc joi, de la ora 16:45
citește mai mult »