Lecţia de istorie: 26 martie – Ludwig van Beethoven – talent de neoprit

0
151

Ludwig van Beethoven, unul din cei mai mari compozitori din lume, a schimbat viziunea oamenilor despre muzică, aducând frumusețe și încân­tare urechilor chiar și atunci când el a surzit.
Trăind în perioada 1770 – 1827, compozitorul este recunoscut ca fiind unul din cei mai mari compozitori din istoria muzicii. Este conside­rat un compozitor de tranziție între perioadele clasică și romantică ale muzicii. Istoria muzicii nu ar fi la fel astăzi dacă Beethoven nu ar fi existat.
Beethoven s-a născut la Bonn, Germania, fiul lui Johann van Beethoven și al Magdalenei Ke­verich van Beethoven. Observând talentul muzi­cal precoce al fiului său, acesta îl trimite pe micul Beethoven pe când avea doar 10 ani să studieze muzica cu organistul Christian Gottlob Neefe.
În 1787, micul Beethoven merge la Viena să ia lecții de la însuși Wolfgang Amadeus Mozart! Din nefericire, Beethoven apucă să stu­dieze doar pe parcursul câtorva lecții, acesta fiind nevoit să se întoarcă acasă din pricina îmbolnăvirii și morții mamei sale. Următorii ani îi petrece lucrând pentru capela curții, unde își extinde cunoștin­țele în muzică cu operele aflate în circulație în acel timp.
În anul 1792 merge iar la Viena, unde va fi sub îndrumarea lui Joseph Haydn și mai târziu, Antonio Salieri. Aici, prin mun­că continuă, Beetho­ven reușește să câștige favo­rurile aristocrației vieneze prin concerte private, în acest fel căpă­tând faimă de compozitor și pia­nist ilustru.
În martie 1795 își face apariția, în premieră, în fața publicului vienez executând primul său concert pentru pian și orchestră. Acesta se arată un început promițător, încurajându-l să continue cu o serie de concerte la Praga, Dresda, Berlin și Bratislava. Deschide, începând cu anul 1798, seria cvartetelor de coarde, moment în care compune și prima lui simfonie, în Do-major. În acel moment încep să apară și primele semne ale scăderii auzului, fapt ce îl determină să se izoleze tot mai mult de societate.
„Testamentul de la Heiligenstadt” confirmă că Beethoven se confesa fratelui său despre problema auzului, acesta fiind tot mai înspăimântat de simptomele din ce în ce mai accentuate. Cu toate acestea, tocmai în acești ani, Beethoven compune cele mai desăvârșite opere ale stilului clasic, de maturitate, cum sunt cele trei sonate pentru pian, Simfonia III-a „Eroica”, apoi sonata pentru pian „Appassionata” și concertul pentru vioară și orchestră, Simfoniile a V-a (a „Destinului”) și a VI-a („Pastorală”). Observăm că suferința compozitorului nu numai că nu a alterat scânteia creației, ci a accentuat-o. Este posibil ca suferin­ța să-i fi servit drept muză pentru operele sale complexe și fermecătoare.
În 1818, Beethoven rămâne complet surd, acesta putând să comunice doar prin caie­tele de conversații, în care interlocutorii scriau în loc să vorbească. Acest lucru însă nu l-a împie­dicat pe artist să creeze și să compună. În 1820 apare prima versiune a „Missei Solemnis”, și tot atunci sunt realizate ultimele sale sonate pentru pian și cvartetele de coarde, și, în sfârșit, una din cele mai importante creații ale sale, Simfonia a IX-a.
Prima audiție a Simfoniei a IX-a a avut loc în 7 mai 1824, la Viena. Se spune că succesul a fost triumfal, chiar revoluționar. Beethoven a fost întâmpinat cu cinci salve de aplauze, când, potrivit etichetei, însăși familia imperială era salutată la intrarea în sală doar cu trei salve. Beethoven, captat și dedicat muncii sale, se găsea pe scenă cu fața la orchestră, nepricepând nimic din cele ce se petreceau în sală, unde lumea ridicată în picioare striga și își agita pălăriile. Una din soliste l-a întors pe Beethoven cu fața la public, acesta putând astfel să-și trăiască triumful.
Fiind din ce în ce mai bolnav, compozitorul a căzut la pat în anul 1826, urmând să moară la 26 martie 1827 în urma unei boli de ficat. Mii de locuitori ai Vienei și admiratori ai muncii sale au luat parte la ceremonia de înmormântare.
Ludwig van Beethoven este considerat un întemeietor al unei noi ere muzicale, o figură cardinală în evoluția muzicii tuturor timpurilor. Acest geniu al notelor muzicale ne dă o lecție de ambiție și ne arată că totul e posibil chiar și atunci când pare imposibil.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.