Lecţia de istorie: 4 februarie – 17 ani de la lansarea Facebook

0
173

Facebook este un site web de tip rețea de socializare din Internet, creat de către Mark Zuckerberg în anul 2004 pentru a oferi posibi­litatea de a contacta persoane apropiate, dar și persoane încă necunoscute. În acest moment Facebook este una dintre cele mai răspândite rețele sociale din lume.
În data de 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hughes şi Edu­ardo Saverin lansau „The Facebook”, o reţea de socializare menită pentru studenţii de la Harvard.
Problemele cu fraţii Winklevoss au început la şase zile după ce The Facebook a fost lansat. Cameron şi Tyler, împreună cu Divya Narendra, au discutat cu Mark Zuckerberg despre o rețea socială pe care s-o numească HarvardConnection, dar el doar a folosit ideea lor şi şi-a creat propriul produs.
În doar o lună, reţeaua se extindea şi la universităţile Stanford, Columbia şi Yale şi prindea atât de bine încât ajun­gea la 800 de campusuri universitare din State. La 3 luni după, serviciul ajungea la 1 milion de utili­zatori.
În 2005, The Fa­­cebook a deve­nit Facebook, cumpărând cu su­ma de 200.000 de dolari domeniul facebook.com, a urmat în septembrie acelaşi an expansiunea spre licee.
Marea lovitură a fost dată pe 26 septembrie 2006, când Facebook a fost deschis oricui avea cel puţin 13 ani şi o adresă validă de email. În 2007 compania avea deja 100.000 de pagini ale unor afaceri şi companii postate, permiţând companiilor să se promoveze şi să atragă clienţi. Giganţii deveneau interesaţi, iar Microsoft cumpăra o cotă de 1.6% în Facebook pentru 240 de milioane de dolari.
Anul 2008 a adus o mutare a sediu­lui in­ternaţional în Dublin, Irlanda, iar tot în 2008 se rezolva (pentru scurt timp) şi procesul cu ge­menii Winklevoss. Investigaţia a dus la proces, iar Mark s-a înţeles cu cei doi, oferindu-le 1.2 milioane de acţiuni la companie. În ultimii ani, Narendra și frații Winklevoss au făcut demersuri să redeschidă do­sarul. Ei au primit mai multe despă­gubiri, de aproximativ 117,5 mili­oane de euro, sub formă de acțiuni Facebook, dar aceștia încă afirmă că meritau mai mult.
În 2009, Facebook a reuşit să obţină pri­ma oară profit şi tot în acelaşi an devenea cea mai fo­lo­si­tă reţea de socia­- lizare din lume. Lucrurile începeau să galopeze atunci, compania ajun­gând la 500 de milioane de utilizatori în iulie 2010. Maturitatea companiei a venit în 2012, când Facebook a fost listată la bursă, cu un preţ al acţiunii de 38 de dolari şi o evaluare a firmei la 104 miliarde de dolari.
În ultimii ani, Zuckberg a cumpărat alte 82 de companii, printre care Whats­App, Instagram, Oculus VR, a creat Messenger, Paper, Home, Pages Mana­ger și Graph Search pentru a-și diversifica produsele și pentru a-și ancora utilizatorii în ser­viciile Facebook, nu doar într-un produs.
La sfârșitul anului 2020, Facebook avea 2.7 miliarde de utilizatori activi pe lună și va­lora 735.8 de miliarde de dolari.
Facebook a schimbat vital interacţiunea umană, unii ar spune că în rău, alţii în bine. Ce este clar e că reţeaua de socializare e scheletul comunicării umane moderne şi, dacă nu erau Zuckerberg şi prietenii săi, poate că am fi avut o altă reţea, dar cert este că umanitatea ar fi găsit un sistem de comunicare asemănător.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.