În urmă cu exact 47 de ani, pe porţile uzinei de la Mioveni ieşea prima Dacie produsă în România. „20 august a reprezentat un eveniment extraordinar pentru cei care lucrau în uzină şi un eveniment naţional de mare importanţă. Era data la care, oficial, în România se producea primul autoturism în serie pentru persoane. Dacia 1100 era net superioară celorlalte autoturisme din parcul naţional de la acea vreme, foarte restrâns de altfel (românii conduceau, atunci, Trabant, Moskvich, Skoda etc). Produ­cerea Daciei 1100 a reprezentat un salt tehnologic naţional imens şi o erupţie de speranţă pentru toţi românii care îşi doreau o maşină“, a declarat, pentru „Adevărul“, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, cel sub ochii căruia s-a scris istoria uzinei, pentru care a lucrat ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi director general (1990-2002).
Oficial, prima Dacia a ieşit de pe liniile de montaj în ziua cea mare a festivităţilor. Neoficial însă, acest lucru s-a întâmplat cu aproape trei săptămâni mai devreme, pe 3 august 1968. Vehiculul ales să-i fie înmânat lui Nicolae Ceauşescu a fost, de fapt, varianta upgradată a uneia dintre maşinile produse în prima jumătate a lunii august 1968.
În 1965 Nicolae Ceaușescu a fost ales prim-se­cretar al PCR și decide că trebuie redus efortul va­lutar făcut cu importul de autoturisme. Pentru a începe producția cât mai rapid și în lipsa unei industrii autohtone moderne care să dezvolte un autoturism nou, Comitetul Central al Partidului lansează o licitație pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie, cu un motor de 1000-1300 cmc și o producție anuală de 40.000 – 50.000 de unități.
Pe 6 septembrie 1966 se semnează la București contractul-cadru între Statul Român și Régie Nationale des Usines Renault. Compania franceză a oferit o lansare concomitentă a noului său model, de ultimă generație, cu varianta românească. În 1969, Renault 12 se lansează la Paris și Dacia 1300 la București. Noua marcă este denumită Dacia, după numele roman al zonei ocupate de România actuală, iar modelul este numit 1100, de la cilindreea motorului de 1108 cmc
În iulie 1999 a avut loc semnarea contractului de privatizare a uzinei de la Mioveni, iar Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, a cărei principală misiune anunţată a fost susţinerea dezvoltării grupului pe pieţele emergente.
Un an mai târziu, a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În următorii ani sunt lansate modelele Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Pick-Up, Logan Van, Dacia Sandero, Duster sau Lodgy. Până la Revoluţie, nimeni n-a avut curajul să conteste că autoturismul înmânat lui Ceauşescu a fost chiar prima Dacie 1100 produsă la Mioveni.

  • Stelian Popescu spune:

    Pentru că vorbim de istorie…în urmă cu exact 52 de ani (nu 47!) Am deținut în proprietate o Dacia 1100 vreme de cinci ani,în care nu am avut nicio problemă tehnică!Autoturism ușor,de mică cilindree dotat cu un motor,simplu,performant de tip ,,Sierra,, așezat în spatele caroseriei.Urca impetuos pantele,fiind însă sensibil la vânturi puternice din lateral,fiind mai greu de condus în condițiile unui port-bagaj gol așezat în fața caroseriei.Întreținerea motorului (schimb filtre,ulei,reglat aprinderea,jocul la culbutori,curățarea carburatorului,punerea la punct a aprinderii și alte manopere) le făceam singur,fără să apelez la service.Pe scurt,o mașină foarte bună pentru acele vremuri.Ca o deficiență importantă amintesc calitatea slabă a tablei din care era confecționată caroseria,precum și protecția insuficie

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției