imperioVă mai aduceţi aminte de licitaţia pentru tramvaie organizată de Primăria municipiului Arad? Vă mai aducţei aminte că Aradul a luat un credit de 13 milioane de euro de la BERD, din care 8,7 milioane de euro sunt destinate achiziţionării a şase tramvaie? Nici nu e de mirare dacă unii dintre arădeni au uitat de această afacere, deşi n-ar trebui, fiindcă noi şi copiii noştri vom plăti până la adânci bătrâneţi pentru aceste combinaţii. Licitaţia pentru tramvaie ar fi trebuit să-şi afle un câştigător de vreo cinci luni de zile, de când s-au des­chis ofertele, sau măcar un câştigător al primei runde, însă, din nefericire pentru arădeni (inclusiv pentru Gheorghe Falcă şi patronul Astra Călători, Valer Blidar, dar pentru ei din alte motive), nici până astăzi nu se ştie rezultatul. Un fapt nemaiîntâlnit în istoria postdecembristă, cel puţin la nivelul Aradului, dacă nu şi la nivel naţional. Până şi privatizarea CFR Marfă s-a încheiat între timp, numai la Arad lucrurile rămân blocate dintr-un motiv foarte simplu: ziarul nostru a făcut o serie de dezvăluiri, pe care nu trebuia să le facem, iar aface­rea e pe un drum fără ieşire. Falcă nu ştie cum să acţioneze, dacă să ne dea dreptate, iar câştigător să iasă Astra Călători, sau să ne contrazică, să iasă câştigătoare firma poloneză PESA, celălalt ofertant, caz în care va face cunoştinţă cu trustul media al tovarăşului Blidar. Până să ia o decizie însă, primarul Falcă tace vinovat, iar de mai bine de cinci luni de zile, de când am început dezvăluirile, refuză să dea explicaţii pe acest subiect, deşi e vorba de 13 milioane de euro, pe care le luăm împrumut şi pentru care noi, cei care plătim împrumutul, merităm măcar nişte explicaţii. Ele nu vin, iar tăcerea primarului Falcă spune totul despre dedesubturile acestei afaceri.
Un scurt istoric, pentru aducere aminte
Mulţi dintre arădeni probabil au uitat de afacerea cu tramvaie, fiindcă în presa locală nu s-a mai scris nimic de multă vreme. În afara ziarului nostru, nu este nimeni curios de această afacere urât mirositoare. Aşa cum nu iau poziţie nici politicienii, fiindcă cei mai mulţi s-au gudurat pe la porţile Astra Vagoane Călători, din motive pe care doar ei le ştiu. O situaţie nemaiîntâlnită, când nici măcar politicienii din opoziţie nu iau atitudine în faţa unei licitaţii din curtea lui Falcă, blocată de cinci luni. Dovadă că, acolo unde sunt interese, puterea şi opoziţia se înfrăţesc şi nu dau doi bani pe Arad sau pe arădenii care vor plăti acest împrumut.
Să ne readucem aminte că la finele lunii mai, Gheorghe Falcă ne anunţa cu surle şi trâmbiţe că a demarat licitaţia pentru tramvaie şi că există deja cinci cumpărători ai caietului de sarcini (care au dispărut între timp, când au văzut probabil că e un caiet cu dedicaţie). Nu mai amintim că ne-a minţit, sau a fost el minţit, că licitaţia e pe SEAP, când de fapt se derula pe altă procedură. De atunci, din data de 23 mai 2013, Gheor­ghe Falcă n-a mai vrut să ştie de licitaţie, deşi iniţial se lăudase de mama focului cu ea. De ce n-a mai vrut să ştie? E foarte simplu. Ziarul nostru a început să facă dezvăluiri, cu dovezi cât se poate de clare, că licitaţia era pregătită pentru firma omului de afaceri Valer Blidar,  adică Astra Vagoane Că­lători. Şi nu o spuneam noi, ci însuşi Gheorghe Falcă, cel care, de-a lungul ultimilor doi ani, a anunţat în permanenţă că va cumpăra tramvaie de la Astra Călători, ceea ce nu e un lucru rău, dacă vom avea tramvaiul cel mai bun, la preţul cel mai mic, iar procedura va fi conform legii (lucru pe care nu avem de unde să-l ştim, fiindcă totul e blocat). Falcă a anunţat că arădenii vor circula cu tramvaie moderne de la Astra Călători şi la lansarea tramvaiului Imperio, produs de firma lui Blidar, şi la Zilele Aradului, ba chiar şi în campania electorală din mai 2012, când a pus pe afişul său electoral un tramvai Imperio, produs de Astra Călători, promiţând că va cumpăra tramvaie noi. Iar ca lucrurile să fie clare, a anunţat că toată operaţi­unea va fi finanţată cu un credit BERD, pe care se chinuia la vremea respectivă să-l obţină şi pe care, iată, l-a obţinut, dar degeaba, fiindcă afacerea e blocată.
La data de 1 iulie a fost termenul limită de depunere a ofertelor. Ne aducem aminte că, atunci caietul de sarcini a fost achiziţionat de zece firme, printre care şi ziarul nostru. Interesant e că oferte au depus doar două firme Astra Călători şi PESA Polonia, iar celelalte şapte s-au retras, probabil constatând că acel caiet de sarcini e făcut cu dedicaţie, pentru o anumită firmă, pentru un anumit tramvai. Şi vorbim de firme mari, care au livrat tramvaie în toată Europa. De ce a rămas PESA Polonia? Fiindcă tramvaiele lor sunt din aceeaşi categorie şi preţ cu cele ale Astra Călători. Cum ar veni, se potriveau caietului de sarcini. De altfel, cei de la PESA sunt naşii celor de la Astra Călători, pe care i-au învins în două licitaţii organizate de Primăria din Cluj-Napoca şi de Primăria din Sofia.
Ofertele celor două firme au fost depuse la 1 iulie, adică acum cinci luni şi nici până astăzi nu ştim ce e cu ele. Deşi în 13 august a mai fost o rundă de clarificări, iar cei de la Astra Călători au ieşit ulterior prin canalele media pe care le deţin să acuze neregulile licitaţiei (cum ar veni ne-au dat dreptate), de atunci nu s-a mai mişcat nimic. Iar motivele sunt cât se poate de simple: organizatorul licitaţiei, adică Primăria Municipiului Arad, cum ne-au precizat cei de la BERD, nu ştie ce să facă, având în vedere scandalul izbucnit. Din informaţiile noastre, cei din comisie nu sunt dispuşi să-şi rişte libertatea, motiv pentru care situaţia e fără ieşire. Apropo de cei din comisie, dacă cineva pune presiune asupra lor, dacă li se cere să facă lucruri ilegale, le stăm la dispoziţie, asigurându-le şi protecţia anonimatului.
Oficial, se analizează
În decursul celor cinci luni de zile, ziarul nostru a făcut nenumărate demersuri la Primăria municipiului Arad, pentru a afla stadiul licitaţiei şi motivele pentru care aceasta  este tărăgănată de o perioadă de timp inadmisibil de lungă. În permanenţă ni se prezintă acelaşi răspuns, sec, că cei de la BERD analizează. Ultimul l-am primit în data de 21 noiembrie, iar cei din Primăria Arad ne anunţau că „nu a fost finalizată încă analiza Raportului de evaluare pentru prima etapă şi, drept urmare, nu am stabilit încă data până la care firmele vor fi invitate să depună oferte în cadrul celei de-a doua etape a pro­cedurii de licitaţie. Vă asigurăm că toate informaţiile de interes public cu privire la desfăşurarea achiziţiei vor fi aduse la cunoştinţa presei în timp util“.
Au trecut aşadar cinci luni, pe care le vom sărbători duminică, de Ziua Naţională a României, când ar fi fost frumos ca primarul Falcă să se plimbe din nou alături de tovarăşul Blidar cu tramvaiul Imperio prin centrul Aradului, ca să arate cetăţenilor şi presei că licitaţia va fi corectă şi nu are niciun preferat dintre cei doi competitori. De ce nu vă mai plimbaţi, domnule Falcă? Vă e frică?
În cinci luni, cei care se ocupă de licitaţie, nu au reuşit nici măcar să treacă de prima etapă. Asta da licitaţie, ăsta da profesionalism. Cuvintele sunt de prisos, iar tărăgănarea aceasta spune totul despre corectitudinea licitaţiei. Aşa cum spune şi tăcerea continuă a lui Gheorghe Falcă, de felul lui un politician vorbăreţ, care se ceartă cu toată lumea şi care nu prea e obişnuit să tacă, precum bebeluşii care au făcut în scutece şi tac vinovaţi.
Speranţa moare prima,  în acest caz
Pentru cei care au uitat, să mai reamintim şi că dezvăluirile făcute de ziarul nostru n-au fost primite cu entuziasm de cei implicaţi. Ba din contră, au încercat prin toate mijloacele să ne bage pumnul în gură. Atât Gheorghe Falcă, cel mai tare politician din Arad, cum se crede, care mai nou visează cai verzi pe pereţi, adică să fie preşedintele României, cât şi tovarăşul lui de luptă împotriva libertăţii presei, adică Valer Blidar, cel mai bogat om din Arad, care ar face bine să-şi plătească dările la stat, pentru firma de pază.
În ultimele cinci luni am avut parte de plângeri penale din partea omului de afaceri Valer Blidar, pentru şantaj, calomnie şi insultă. S-au făcut presiuni pe la poliţie, pe la procurori, am dat cu subsemnatul, n-a ieşit nimic. N-au reuşit să ne oprească. Ne-a dat Astra Călători în judecată, solicitând să ni se interzică să mai scriem de licitaţie, un demers inadmisibil într-o ţară a Uniunii Europene, venită din partea unui proprietar de trust media, care vedem ce idei comuniste are despre presă. Nu mai întrebăm ce libertate au colegii de la acel trust, fiindcă nu e treaba noastră. S-au făcut presiuni şi pe judecători, chiar şi publice, am câştigat şi în instanţă, cum era şi normal.
A încercat şi Gheorghe Falcă să ne oprească pe toate fronturile. Să ne dea afară soţiile, mamele, taţii, surorile, fraţii, de pe unde lucrau. Au fost parteneri de-ai noştri ameninţaţi şi somaţi să încheie colaborarea cu noi. S-au făcut presiuni la PD-L, în şedinţe, asupra primarilor să rupă relaţiile cu Glasul Aradului, însuşi marele politician Falcă cerând acest lucru. Ăsta vrea să ajungă preşe­dintele României, insul ăsta cu apucături de dictator, cu viziunea asta de tip centrafrican asupra libertăţii presei!
Au încercat multe şi mărunte, chiar şi mai mari. N-au reuşit să ne oprească şi nici nu vor reuşi, pentru că arădenii merită să afle ce se întâmplă cu cele 8,7 milioane de euro pentru care vor plăti rate la BERD ani de zile. Deşi au sperat că vom tăcea, iar licitaţia îşi va urma cursul prestabilit, fiindcă ceilalţi din presă nu spun nimic, iată că n-a fost să fie. Speranţa celor doi domni a murit prima, în cazul de faţă, iar de când Falcă a promis că se ocupă de noi şi în şase luni ne termină au cam trecut vreo nouă luni. Şi nimic. Fiindcă nu poate să facă nimic. E doar un primar de municipiu, un slujbaş al arădenilor pus să se ocupe de treburile oraşului. Iar puterea lui se termină la uşa primăriei.
Atenţie la neatenţie !
Până când Falcă şi Blidar aşteaptă liniştea, care nu mai vine, avem şi noi un sfat pentru cei doi. Să fie mai atenţi ce planuri îşi fac, fiindcă blocarea de cinci luni de zile a licitaţiei şi ceea ce am scris noi n-a rămas fără ecou. Fiindcă e o situaţie nemaintâlnită, iar afacerea miroase urât, mai ales pentru organele competente, care sunt cu ochii în patru. Dacă tot au apelat la justiţie ca să rezolve acest caz (prin plângeri penale şi procese civile), suntem convinşi că justiţia nu le rămâne datoare şi se implică în acest caz. Atenţie la neatenţie, cum ar spune un hâtru care ştie bine situaţia.

Recomandările redacției