În luna martie 2020, ANAF a restituit TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui număr de 24.526 deconturi (față de 1,6 miliarde de lei media rambursărilor din primele două luni ale anului 2020).

De la data declarării stării de urgență, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin relocarea personalului implicat în acțiunile de control suspendate. Totodată, ANAF a desfășurat campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite cu rapiditate compensările și restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare.     În această perioadă, ANAF a suspendat acțiunile de control fiscal, cu excepția verificărilor aferente soluționării rambursărilor de TVA cu control anticipat, a acțiunilor de control  care pot fi continuate prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanță. De asemenea, inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF sunt împuterniciți să se deplaseze pe teren pentru a verifica respectarea interdicțiilor stabilite prin ordonanțele militare. Controalele efectuate în baza ordonanțelor militare sunt verificări specifice, atribuite temporar, doar pe durata valabilității acestora. În urma verificărilor derulate, inspectorii DGAF  au constat în cazul a 11 contribuabili încălcarea măsurilor dispuse prin ordonanțele militare, aplicând amenzi în sumă de 674.000 lei. În mod excepțional, pentru instrumentarea unor cazuri flagrante, inspectorii DGAF vor acționa pe teren pentru a aplica legea, cu respectarea normelor de protecție sanitară care se impun în această perioadă și a drepturilor contribuabililor verificați. „În ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor, conducerea ANAF a aprobat ca pe perioada stării de urgență susținerea contestației să poată fi realizată în fața organelor de soluționare a contestațiilor și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță/telefon.Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF menține legătura permanent cu contribuabilii pentru găsirea celor mai bune soluții. Procedura de soluționare contestații va continua în perioada stării de urgență, iar minutele întocmite cu ocazia susținerii contestației, în care sunt consemnate susţinerile contestatorului, vor fi comunicate de către ANAF tot prin mijloace de comunicare electronică”, a precizat Călin Arusti, purtător de cuvânt la Administrația Financiară a Județului Arad.

Recomandările redacției