prefecturaReprezentanţii Prefecturii Arad au prezentat, ieri, un proiect cofinanţat din fonduri europene care vizează dezvoltarea unui sistem informatic centralizat pentru evidenţa apostilelor eliberate de instituţiile prefectului. Au prezentat detalii legate de acest subiect subprefectul Radu Stoian şi consilierul juridic principal Alina Dudaş.
Conform acestora, Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Îndrumarea şi Controlul Instituţiei Prefectului, derulează, începând cu data de 8 iulie 2013, proiectul „Sistem  interoperabil centralizat pentru evidenţa apostilei eliberate de către instituţiile prefectului pentru acte oficiale administrative”, cod SMIS 31493, proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională, în baza contractului de finanţare încheiat cu Ministerul Societăţii Informaţio­nale.  Proiectul are o valoare totală de 2.039.818,61 lei şi se implementează în municipiul Bucureşti şi în toate municipiile reşedinţă de judeţ, la sediul M.A.I. şi la sediile instituţiilor prefectului, pe o durată de 16 luni.
Apostila este o ştampilă sau un certi­ficat eliberat de autorităţile competente ale unui stat semnatar al Convenţiei de la Haga pentru actele oficiale întocmite în statul respectiv, care urmează să fie prezentate pe teritoriul unui alt stat semnatar al Convenţiei în vederea înlesnirii folosirii acestor acte.  Aceasta certifică autenticitatea semnăturii, calitatea în care a acţionat semnatarul actului sau, după caz, identitatea sigiliului şi a ştampilei.
M.A.I. urmăreşte implementarea, într-o primă etapă, a sistemului „e-Registru” pentru apostilele eliberate de instituţiile prefectului, dar şi posibilitatea eliberării ulterioare, la cerere, a apostilelor electronice.  În prezent 18 state au implementat una sau ambele componente.
Noul serviciu va permite consultarea în timp real a bazei de date centralizate şi verificarea autenticităţii actelor oficiale administrative pentru care cele 42 instituţii ale prefectului eliberează apostila în conformitate cu obligaţiile internaţionale asumate de România.  De rezultatele proiectului vor beneficia astfel, în primul rând, persoanele interesate să verifice autenticitatea unei apostile emise de statul român (angajatori, persoane din mediul de afaceri, autorităţi şi instituţii publice, instutuţii de învăţământ ş.a.m.d. din statele semnatare ale Convenţiei de la Haga), în contextul globalizării pieţei forţei de muncă şi a liberei circulaţii a persoanelor şi a serviciilor. Beneficiare vor fi, de asemenea, cele 42 de instituţii ale prefectului care vor efectua înregistrările în baza de date cen­tralizată sau care vor dori să obţină informaţii despre alte apostile eliberate în România, prin 88 de angajaţi ai acestora şi ai M.A.I., care vor fi instruiţi pentru a opera sistemul.
„Printre avantaje se numără verificarea existenţei apostilei printr-o procesare facilă şi rapidă, scăderea numărului de falsuri sau transmiterea şi stocarea secretizată a informaţiilor. Proiectul va susţine procesul de verificare a autenticităţii apostilelor eliberate în România pentru actele oficiale administrative, astfel încât cetăţenii, autorităţile sau angajatorii din întreaga lume să poată avea garanţia originalităţii actelor oficiale administrative emise de autorităţile din ţara noastră”, a mai precizat consilierul juridic principal, Alina Dudaş.
Media ultimilor ani a apostilelor eliberate în România de instituţiile prefectului este de 120.000, la nivel mondial aceste atestate depăşind 10 milioane. În judeţul Arad au fost eliberate numai anul trecut 2248 de apostile, iar în semestrul întâi din 2013 s-au eliberat 880 de apostile.
(G.S.)

Recomandările redacției