Conducerea Companiei de Transport Public Arad împreună cu oficialităţi din administraţia locală, istorici, foşti muncitori de la Căile Ferate şi alţi invitaţi au sărbătorit, ieri, cum se cuvine cei o sută de ani de la inaugurarea primei căi ferate electrificate din România. Evenimentul a început cu un simpozion în care a fost prezentată istoria şi importanţa acestei căi ferate, apoi a urmat dezvelirea machetei fostei gări electrice de la Arad, funcţională în momentul inaugurării căii ferate electrificate, la Podgoria, şi care a fost demolată în 1964. Macheta a fost amplasată exact în locul în care a fost gara, adică la Podgoria. „În acest loc a fost gara trenului electric. Ea fost construită în anul 1920 şi demolată în 1964. Ce facem noi astăzi este o amintire a ceea ce a fost acum o sută de ani. Macheta este realizată în atelierele proprii”, a declarat Petru Cuvineanu, director tehnic al Companiei de Transport Public Arad. După dez- velirea machetei a fost vizitat depoul de la Ghioroc, în care se păstrează vagoanele care au circulat în urmă cu 100 de ani pe calea ferată electrificată, unele dintre ele fiind recondiţionate. Acolo se poate vedea şi linia ferată construită în anul 1905. Atunci, la iniţiativa unor oameni de afaceri, a fost fondată o societate pe acţiuni cu dreptul de a înfiinţa şi exploata o reţea locală de transport pe cale ferată. În data de 11 noiembrie 1906 a avut loc deschiderea oficială a CFAP, asigurându-se astfel o reţea de transport între Radna (Lipova) şi Pâncota, cu un centru de ramificare în localitatea Ghioroc, spre municipiul Arad. Lungimea totală a căii ferate era de 58 de kilometri. Dotarea cu material rulant a cuprins automotoare cu tracţiune benzo-electrică pe patru osii, cu motoare Dion – Buton pentru acţionarea generatorului de curent continuu.
Claudia Untaru Creţu
Actualitate 11
În 4 aprilie se dă startul Campaniei de primire a Cererilor de Plată
citește mai mult »