Într-un an 2020 marcat puternic de pandemia de Covid-19, comerțul online a beneficiat nu doar de oportunitatea tehnică (posibilitatea de comandă de la distanță, fără interacțiune fizică), ci și de o imagine favorabilă, în calitate de „salvator“ pentru populația dornică de achiziții (unele absolut necesare), dar și pentru mediul de business afectat puternic negativ de noua realitate. Astfel, e-commerce este mai „cool“ decât oricând, ar spune generația millennials, shoppingul online devenind un obicei uzual pentru tot mai multe categorii de populație, chiar și pentru cele care în mod obișnuit nu ar fi fost atrase de astfel de interacțiuni de retail.

Pentru că pe piața muncii multe joburi sunt amenințate de noul context și de posibila criză economică ce ar putea urma, foarte mulți români se gândesc să devină antreprenori, iar mediul online este extrem de „seducător“. Magazinele online par să fie pe val, toată lumea vorbește despre e-commerce, despre afaceri pe internet, despre creșteri așteptate pentru anii viitori. Cei care caută idei pentru lansarea unui magazin online trebuie să decidă pe ce nișă vor lansa afacerea de retail.

Piața de fashion pare o variantă foarte accesibilă pentru o intrare chiar și în acest moment, chiar dacă există foarte mulți jucători de toate dimensiunile. Creșterile în retailul de fashion sunt foarte mari, iar o astfel de afacere are numeroase avantaje și oportunități de dezvoltare.

În primul rând, fiecare magazin de fashion este unic, oricât de multe ar exista. Se poate opta pentru colecții proprii (alături de fabrici locale), se poate merge pe varianta unor importuri directe sau se poate lucra cu furnizori diverși, inclusiv pe segmentul outlet și second hand. Cert este că oferta magazinelor online de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii este greu de comparat. Nu poți compara în sine o rochie sau o pereche de pantaloni așa cum compari un anumit model de smartphone sau de aspirator. Rezulta un mare avantaj pentru comercianți, care nu trebuie neapărat să concureze prin preț, putând avea marje destul de ridicate, mult mai sus decât cele din electroIT.

Cumpărăturile de fashion se fac adesea din impuls, nu neapărat planificat. Astfel, mai ales dacă se realizează campanii de marketing și promovare bine gândite și bine implementate, se poate cuceri publicul rapid cu reduceri de prețuri și fel de fel de promoții. În funcție de modelul de business dorit, se poate merge pe stoc propriu sau pe comenzi de la furnizori în funcție de comenzile receționate de la clienți. Varianta a doua implică o strategie specială, cu campanii de vânzări și o relație foarte cursivă cu furnizorii.

De obicei, magazinele online merg pe stocuri proprii, astfel încât să poată livra comanda la client în cel mult 24 – 48 de ore. Este până la urmă un avantaj al comerțului online local, pentru că altfel românii pot comanda și mai ieftin îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii de la magazine online din străinătate (mai ales din China), dar trebuie să aștepte multe săptămâni pentru a primi produsele prin variante standard de transport poștal internațional. Astfel, magazinul online local bazat pe stoc propriu vinde cu marjă mare produse pe care le-a achitat deja și pe care le vinde la un preț semnificativ mai ridicat, preț considerat totuși bun pentru piață.

Cu un website bine realizat, cu o platformă de e-commerce funcțională, un domeniu web atractiv, un brand prietenos, web hosting de calitate, servicii de relații clienți cât mai bune și desigur produse care impresionează prin aspect, un magazin online de fashion se poate ridica rapid pe nișa sa, indiferent de target – de la publicul dornic de chilipiruri, la segmentul mediu de piață și chiar la cel premium și de lux. Este important să nu fie făcute compromisuri de niciun fel, mai ales la nivel tehnic – website-ul trebuie să funcționeze rapid, pe un server performant, găzduire web cu uptime de cel puțin 99,9%.

Recomandările redacției