Mai mult de jumătate din școlile din Arad trăiesc la limita supraviețuirii, unele riscând să fie închise

1
347

liceeScăderea dramatică a numărului de elevi, la care se adaugă o îngrijorătoare creștere a ratei abandonului școlar reprezintă două dintre principalele motive ale unităților de învățământ din județul Arad de a nu-și putea realiza normativul de elevi. Pe de altă parte, în timp ce numărul de elevi este în scădere în majoritatea școlilor din Arad, cel al cadrelor didactice rămâne același. Situația pare fără ieșire, din moment ce un cadru didactic, care și-a câștigat titulatura la catedră printr-un examen, nu mai poate fi înlăturat din învățământ. Este o chestiune de câțiva ani, până când Inspectoratul Școlar Județean se va trezi cu un număr impresionant de profesori, rămași cu clasele aproape goale, dar cărora va trebui să le facă rost de o catedră. Deja lucrurile au luat-o pe o pantă întunecoasă, din moment ce peste 60% dintre unitățile de învățământ nu reușesc să se încadreze în buget.
În acest context, conducerea Ins­pectoratului Școlar Județean Arad trage un semnal de alarmă în pri­vinţa destinului pe care îl vor avea, în special, liceele tehnologice, dacă nu se va schimba ceva. „În următorii cinci-şapte ani, vom avea unităţi de învăţământ pe care vom fi nevoiţi să punem lacătul. Liceele nu reuşesc să realizeze clasele de tehnologic. O soluţie ar fi reducerea claselor teoretice, ai căror elevi să se regăsească în cele tehnologice. O altă problemă a învăţământului arădean este aceea că 60% din unităţile de învăţământ nu reuşesc să se încadreze în buget. Avem elevi tot mai puțini și același număr de profesori. Vom ajunge la un moment dat ca liceele tehnologice să nu își poată face clasele. Trebuie să avem o strategie pentru revitalizarea liceelor tehnologice și asigurarea orelor pentru profesori“, a declarat prof. Claudius Mladin, inspectorul școlar general.
Se introduc clase profesionale
O foarte ușoară rază de soare care ar putea oferi un strop de oxigen învățământului arădean este aceea a introducerii claselor profesionale. Proiectul planului de școlarizare, pentru toate nivelurile de învățământ, va fi elaborat de Inspectoratul Școlar Județean, separat, atât pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, cât și pentru unitățile de învățământ particular și va fi transmis la Ministerul Educației Naționale până la data de 3 februarie. Întreaga generație de absolvenți ai clasei a VIII-a vor fi cuprinși în învățământul liceal, ciclul inferior și în învățământul profesional cu durata de trei ani. „În acest moment avem 155 de copii, absolvenți de clasa a VIII-a, care nu se regăsesc ciclul liceal. Consider că introducerea claselor profesionale este o decizie bună, care va duce la stoparea abandonului școlar. Era foarte greu pentru un elev cu notă mică la evaluarea națională să acceadă la un liceu. În acest fel, la finalul clasei a VIII-a, după evaluarea națională copilul poa­te opta pentru liceu sau clasă profesională. După o perioadă de trei ani petrecută într-o astfel de clasă, elevul va avea oportunitatea să își continue studiile la liceu, într-un ciclu superior, dar la frecvență redusă“, a mai declarat Mladin.
Probleme financiare pentru școli
Salariile profesorilor, la care se adaugă numărul mic de elevi, fac ca banii să nu mai ajungă pentru școli. Din cele 48 de unități de învățământ din municipiul Arad, 25 nu     s-au încadrat în bugetul calculat pe baza costului standard per elev iar șapte școli nu s-au încadrat în sumele alocate pentru cheltuielile cu pregătirea profesională, cele cu evaluarea elevilor și cheltuielile cu bunuri și servicii.
Probleme sunt și pentru unitățile importante de învățământ din municipiu, unde trebuie suplimentat bugetul cu 100.000 lei per unitate. Tot bani în plus au fost alocați și școlilor vocaționale unde, prin specificul lor, orele se pot face și cu un singur elev.
Situația este și mai dezastruoa­să în cazul liceelor tehnologice, care nu reușesc să se încadreze în buget din cauza numărului prea mic de elevi. Doar Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară a avut nevoie de o suplimentare a bugetului în valoare de 134.000 lei. Din păcate, însă aceasta a fost suma cea mai mică, deoarece Liceul Tehnologic „Iuliu Maniu” a avut nevoie de o suplimentare de 225.000 lei, Liceul Tehnologic „Iuliu Moldovan”  de 388.000 lei, Liceul Tehnologic „Francisc Neumann” de 410.000 lei, Colegiul Tehnic de Construcții și Protecția Mediului de 500.000 lei, Liceul Tehnologic „Caius Iacob” de  520.000 lei, iar Colegiul „Aurel Vlaicu” de 578.000 lei.

1 COMENTARIU

  1. Nu inteleg de ce nu se poate dimensiona reteaua scolara dupa necesitati. Si de ce trebuie mentinuti profesori, daca nu au elevi ? Daca la un particular se constata ca nu poate sa dea de lucru la un angajat, pur si simplu il da afara; la stat, de ce nu se poate ? Traim tot in socialism ? Sau, de ce trebuie licee tehnologice (adica locuri de munca pentru profesori, create fortat), in loc de scoli profesionale (dupa clasa a VIIII-a, nu dupa a X-a !), care sa produca absolventi in meseriile cerute de piata ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.