Ziua Europeană a Numărului Unic 112, marcată pe 11 februarie, aduce în acest an în prim-plan, în mai multe ţări europene, conceptul de resuscitare cardio-pulmonară, având în vedere că marea majoritate a europenilor nu ştiu cum să efectueze procedurile de resuscitare în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac.

Potrivit unui comunicat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, doar unul din patru cetăţeni ai Uniunii Europene cunoaşte faptul că 112 este numărul de urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările UE. Acesta este şi motivul pentru care, începând cu anul 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia Zilei Europene 112.

„Numărul semnificativ de ţări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanţa creşterii gradului de conştientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetăţenilor (2013 – n.r.). Niveluri mai bune de sensibilizare şi calitate a serviciului 112 ar reprezenta, cu siguranţă, un mare beneficiu pentru cetăţenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice, precum şi pentru serviciile de urgenţă care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgenţă pe care le primesc în fiecare an”, susţine Olivier Paul Morandini, preşedintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă (EENA), potrivit comunicatului citat.

În luna ianuarie a acestui an, ofiţerii de relaţii publice ai STS au desfăşurat o campanie de informare premergătoare Festivalului Olimpic al Tineretului European intitulată „Săptămâna Numărului unic de urgenţă 112 în judeţul Braşov”. În locurile de desfăşurare a competiţiilor, în hoteluri şi în alte spaţii publice au fost postate afişe şi autocolante în trei limbi de circulaţie internaţională prin care turiştii sunt informaţi despre numărul 112.

Anul trecut, în România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat activităţi de educare – informare în zonele turistice montane şi pe litoral, în gări, aerogări, trenuri, staţii de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112 iar de la începutul acestui an, posturile de radio şi de televiziune cu acoperire naţională transmit spoturi de informare 112.

„Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea”, consideră directorul STS, general inginer Marcel Opriş.

În acest an, se aşteaptă ca numărul de ţări care organizează Ziua 112 să fie mai mare ca niciodată. În majoritatea ţărilor europene au loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, Ziua Uşilor Deschise şi vizite în centrele de urgenţă 112.

Numărul paneuropean de urgenţă 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care sunt periclitate viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene referitor la numărul unic european de urgenţă 112 arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE, precizează comunicatul de presă.

STS realizează campanii de educare având ca target principal tinerii şi turiştii români şi străini aflaţi în România.

 

Recomandările redacției