Marta, prima maşină din România fabricată la Arad

17
21303

Stiți ca prima mașina fabricată în România nu a fost Dacia ci Marta ? Da, Marta a fost numele primei maşini fabricate pe actualul teritoriu al României și nu oriunde ci la Arad.

Acest fapt a fost ignorat mai ales pe vremea comuniștilor care doreau să fie ei primii în tot și toate. În fapt, prima fabrică de autovehicule de pe actualul teritoriu al României a fost înfiinţată la Arad. În oraşul nostru s-a produs, începând din 1910, autoturismul Marta (acronimul de la Magyar Automobil Részvény Társaság Arad). Era o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul subsidiarei franceze din Le Havre. Fabrica a fost construită în 1908, pe un teren pus la dispoziţie de Primăria Arad, oraş care înainte de primul Război Mondial era parte din Ungaria.

Încă din 1860 la Lipova circula primul tramvai din țară iar la fabrica Marta se făceau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu şi fără etaj, camioane de 3 şi 5 tone. Începând din 1910 a început producţia de autoturisme mici, de patru cilindri, care aveau între 20 şi 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lanţ. Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de maşni. În acelaş an Westinghouse intră însă în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler – care va fabrica autoturismele la Arad, tot cu numele Marta.

Cele mai de succes maşini au fost cele pentru taxi. Era un vehicul cu patru cilindri, cu 2.500 cmc şi o putere de 18 sau 22 cai. A ajuns să fie exportată în toată Europa Centrală. Se spune că în 1936, la Arad încă mai circula o asemenea maşină, care avea peste un milion de kilometri parcurşi.

Din 1912, tot aici se fabricau şi camioane Daimler. Între 1908 şi 1914 ies pe poarta fabricii peste 650 de maşini şi autobuze. După începerea războiului se vor fabrica motoare de avion. După război, Aradul intră în componenţa României şi se rupe legătura cu firma mamă, Daimler.

În acel moment, fabrica de vehicule Marta este unită cu fabrica de vagoane Witzer, luând astfel fiinţă societatea Astra. Aici începe producţia unui avion numit Astra Porto, care avea un motor Hispano Suiza de 300 cai. Armata Română a comandat 25 de bucăţi. Au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP. În anul 1946 se desfiinţează Fabrica de avioane, se demontează utilajele şi se transportă la Braşov, unde se înfiinţează Intreprinderea Aeronautică Română.

Până la Dacia, fabricat la Piteşti începând din 1966, istoria maşinilor de pe plaiurile autohtone se concentra în vestul ţării. Dar puţini mai ştiu că Malaxa, primul automobil românesc, s-a fabricat la Reşiţa, cu mult înaintea Daciei. Industria Auto Malaxa din Reşiţa a luat fiinţă în 1945. Aici s-a produs o maşină echipată cu un motor de trei cilindri, cu o putere de 30 cai putere, care avea să se bucure de un real succes. La aceea vreme nu era puţin lucru ca un autovehicul să atingă viteza maximă de 120 km/h şi să aibe un consum de zece litri la suta de kilometri. Iar autoturismul Malaxa avea aceste calităţi. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă.

Autoturismul Malaxa s-a fabricat timp doi ani, între 1945-1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au ieşit 1.600 de maşini. Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării. Producţia a fost transferată de ruşi la Podgorye, astăzi în Belarus. Se spune că Leonid Brejnev a fost cel care a decis să mute liniile de asamblare în URSS, după ce a făcut o călătorie la Sofia cu o maşină Malaxa, de care a fost impresionat.

În concluzie, primele mașini fabricate la noi au fost cele din vestul țării, demonstrând că tot vestul e ”fruncea”.

17 COMENTARII

  1. Patriotule, chiar nu te deranjeaza ca astfel de articole va mint in fata? Sceie clar ca masina a fost fabricata in 1910. Transilvania a, fost anexata abia in 1918. Deci ideea cu „prima masina fabricata in Romania”‘ nu prea bate. Plus, daca ai chiar asa de putina incredere in „bozgori” fa un google search, vezi ce acronim era „Marta”, sa te lamuresti.

    • Marta a fost numele primei maşini fabricate pe actualul teritoriu al României și nu oriunde ci la Arad.
      Fraza e corecta si nu era necesara remarca „Comentator”ului
      Nu inteleg ce rost au astazi remarcile la originea strabunilor… Americanii, francezii, grecii, ungurii germanii etc etc resping performantele istoriei tarii lor functie de originea etnica a unui stramos ….

  2. MARTA si Ford au fost automobile fabricate pe actualul teritoriu al Romaniei in 1910 respectiv 1930 -1938 (in sediul fostei intreprinderi Automatica Buc), iar MALAXA 1 a fost primul automobil integral romanesc realizat de industriasul roman Malaxa la Resita in 1945. Articolul e binevenit, dar incomplet si concluzia e penibila si inutila azi tinerilor romani.

  3. @ anton
    Poate ti se va implini visul unei Romanii fara „vinituri mongole”, adica unguri – si granita Romaniei va fi din nou pe creasta Carpatilor, acolo unde ii era locul timp de secole.
    Putina rabdare!

    PS: Hateri ca dumneata care o iau razna pt ca in Ardeal si ungurii sunt la ei acasa, nu doar romanii, contribuie semnificativ la alienarea dintre Ardeal/Banat si Regat…
    Putina rabdare, cum spuneam…

  4. Eu m-am nascut in Arad,in cartierul de linga fabrica de vagoane. Intodeauna am iubit Aradul si am fost si sint mindra ca originea mea este: Slovaca-Romina_ Maghiara . Cultura si educatia primita dela aceasta combinatie de diferite origini a fost minunata. !!! Si ii multumesc lui DUMNEZEU pentru asta. El ne-a dirijat cum sa ne comportam si sa nu ne lasam cumparati de DEAVOL ceace se intimpla cu multi noameni acuma,din pacate.

  5. Interesante informații. In definitiv nu a fost ceva cu care sa se mandreasca Romania si romanii ci o corporație americană care a construit o fabrica in imperiul austro-ungar. Romanii erau si atunci sclavi pe plantație. Meritul lor este ca au fost harnici dar ei lucrau in funcțiile de jos. Articolul sugerează indirect calitățile unui automobil „romanesc” produs la Arad dar conceput de americani cu management maghiar probabil. Asa ca finalul cu concluzia cu Banatul e fruntea este total inutila si oricum neadevărată la momentul de față. (O serie de multe țepe firma noastră le a luat de la firme din Banat.asa ca nu se poate vorbi cu lauda de firmele bănățene astazi). Iar romanii sunt harnici in toată țara.

  6. Se omite că, conducătorul imperiului, era impăratul, etnic austriac, cu limba maternă germana. Conducerea imperiului era exercitată de la, Viena. Ungaria era un asociat minor, fără personalitate juridică. Atuncea ca și ca acuma, în partea răsăriteană, românii erau net majoritari, deci principalii creatori de bunuri materiale și spirituale. În imperiu, ungurii impreună cu austriecii, formau mai puțin de 50%. Majoritare erau etniile: români, sârbi, croați, cehi, slovaci, sloveni! Deci, ei ar fi trebuit să fie decidenții principali ai imperiului! Majoritatea efectivelor militare erau compuse din alte etnii decât ungurii și austriecii. Era un imperiu, practic mort, intrat în putrefacție cu o conducere plină de ifose , modă retrogradă, de tip medieval. Practic erau paraziți, cum cum sunt toate monarhiile!Articolul este scris părtinitor ungurimii, venetici în Europa, fără istorie antică pe acest continent, deci fără ași avea aicea rădăcinile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.