Mii de arădeni au participat astăzi la slujbele oficiate în bisericile ortodoxe cu ocazia sărbătorii Intrarea Domnului în Ierusalim, cunoscută ca Duminica Floriilor. În cadrul Sfintei Liturghii s-a citit pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al XII-lea, versetele de la 1 la 18 care prezintă Ungerea Mântuitorului Iisus Hristos în Betania, dar şi Intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim.

La Catedrala Arhiepiscopală slujba Sfintei Liturghii a fost săvârşită de IPS Timotei, arhipepiscopul Aradului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, în prezenţa a sute de credincioşi.

La sfârşitul Sfintei Liturghii, ierarhul a sfinţit ramurile de salcie pe care le-a împărţit apoi credincioşilor.

Ca în fiecare an, sute de credincioşi au participat la Sfânta Liturghie oficiată la Mănăstirea din Gai, de protosinghelul Ilie Cleopa.

Aceştia au luat ramurile de salcie sfinţite pe care le-au dus acasă şi le-au pus la sfintele icoane pentu a avea spor în casă.

De Florii se mănâncă peşte, fiind a doua dezlegare din postul Paştelui, după cea din ziua Bunei Vestiri.

Duminica Floriilor este şi prilej de a-i sărbători pe cei care poartă nume de flori, cum ar fi Florin, Viorel, Viorica, Brânduşa, Lăcrămioara ori Margareta. Aproape 1,5 milioane de români, dintre care peste 850.000 de femei, îşi serbează onomastica de Florii, informează sâmbătă Ministerul Afacerilor Interne.

Începe Săptămâna Patimilor

Creştinii ortodocşi intră, începând de luni, în Săptămâna Patimilor, care se mai numeşte şi Săptămâna Mare şi în care, zi de zi, este evocat drumul lui Iisus Hristos spre Răstignire şi apoi Înviere.

Primele trei zile ale Săptămânii Patimilor amintesc de ultimele porunci şi sfaturi lăsate de Hristos ucenicilor Săi. Acestea sunt învăţăturile amintite în slujba Ceasurilor, urmate de Obedniţă şi de Vecernia unită cu Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite. În sfânta şi marea Luni este pomenit fericitul Iosif cel preafrumos şi smochinul care s-a uscat din cuvântul Domnului.

În sfânta si marea Marţi sunt pomenite de cele zece fecioare din Sfânta Evanghelie.

În Sfânta şi Marea Miercuri se săvârşeşte Taina Sfântului Maslu, în amintirea ungerii lui Hristos cu mir, în Betania. La sfârşitul slujbei, preotul îi unge pe credincioşi cu Sfântul Mir. Tot în această zi se pomeneşte vinderea lui Iisus de către Iuda (de aceea credincioşii ortodocşi ţin şi miercurea ca zi de post de-a lungul întregului an).

În Joia Mare seara, se oficiază cu Denia celor 12 Evanghelii. Pericopele evanghelice citite amintesc ultimele învăţături ale Mântuitorului către ucenici, precum şi înainte-vestirea Patimilor Sale, rugăciunea pe care o face Hristos şi Noul Legământ.

În Sfânta şi Marea Vineri se ia trupul Mântuitorului, simbolizat de Sfântul Epitaf (pânza pe care este pictată sau brodată imaginea lui Hristos) şi se aşază în mijlocul bisericii pe un fel de năsălie care închipuie mormântul Mântuitorului. În timpul slujbei de seară, numită Prohodul Domnului, se face o procesiune în timpul căreia credincioşii poartă în mâini lumânări aprinse, simbolizând coborârea lui Hristos la Iad.

În Sfânta şi Marea Sâmbătă se citesc Psalmi şi binecuvântările Învierii, care amintesc de coborârea Mântuitorului la Iad, semnificând „Prima Înviere“ a lui Adam şi biruinţa asupra morţii.

În toate Bisericile ortodoxe vor fi oficiate de luni până joi seara Deniile.

Ele sunt slujbe de dimineaţa care se săvârşesc, în seara zilei precedente, ca o formă de priveghere prelungită a zilei. Deniile sunt specifice zilelor de joi şi sâmbătă din săptămâna a cincea din Postul Paştilor, precum și întregii săptămâni a Sfintelor Pătimiri. Slujbele Deniilor încep, de luni până joi, la ora 18.00.

Recomandările redacției