Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a tras un semnal de alarmă cu privire la nivelul ridicat de analfabetism funcțional din învățământul preuniversitar, afirmând că această problemă afectează grav societatea românească, generând vulnerabilitate în fața manipulării, teoriilor conspiraționiste și pseudocunoașterii.
„Zona foarte mare de analfabetism funcțional, care ajunge în jur de 40% plus, ne predispune la teorii conspiraționiste, la manipulări. Oamenii ajung să creadă în lucruri bizare – că vindecăm cancerul cu coada-șoricelului, că pământul este plat. Încep să atace instituțiile statului, iar societatea riscă să alunece spre anarhie, unde vocea celui mai agresiv domină”, a declarat ministrul, citat de Agerpres.
Cifre îngrijorătoare și realitate mai gravă
Daniel David a subliniat că procentul real de analfabetism funcțional ar putea fi chiar mai mare decât cel raportat oficial, întrucât aproape 18% dintre copiii între 3 și 18 ani nu sunt înscriși la școală:
„Noi vorbim de aceste procente mari măsurându-i pe cei care sunt în școală. Dar atenție! Aproape 18% dintre copiii care ar trebui să fie la școală nu merg la cursuri. Asta înseamnă că, în realitate, fenomenul este și mai grav. Trebuie să-i aducem la școală.”
Educația, „vinovată” de pseudocunoaștere
Ministrul a atras atenția că sistemul de educație trebuie să își asume responsabilitatea pentru faptul că nu reușește să combată acest fenomen:
„Educația are o vină aici, în condițiile în care nu reușește să controleze analfabetismul funcțional, care ne predispune la pseudocunoaștere.”
Declarațiile au fost făcute joi, în cadrul inaugurării celei de-a 23-a facultăți a Universității Babeș-Bolyai (UBB) – Facultatea de Științe Medicale și ale Sănătății.
Mesajul ministrului vine într-un context în care rezultatele testelor internaționale și naționale reflectă constant slăbiciuni structurale în sistemul educațional românesc, mai ales în ceea ce privește capacitatea elevilor de a înțelege, interpreta și aplica informațiile în mod funcțional.