În noua situație în care școlile și grădinițele sunt închise, dar și o bună a economiei funcționează de la distanță, traficul de date a înregistrat o creștere notabilă. Conform cifrelor transmise de furnizorii de servicii de comunicații electronice, traficul total de date a crescut, în medie în ultima săptămână din luna martie, cu 12% în rețelele mobile și cu 20,9% în rețelele fixe. În același  timp, traficul de voce a înregistrat creșteri medii de 22% în rețelele mobile și 22,7% în rețelele fixe. Traficul total de interconectare a crescut, în medie, cu 21% în rețelele mobile și cu 19% în rețelele fixe. Pentru prelucrarea datelor s-a luat ca referință sfârșitul lunii februarie 2020, când a fost înregistrat primul caz de infectare cu virusul COVID-19 în România. Potrivit informațiilor transmise de furnizori, în rețelele mobile, traficul de date a înregistrat creșteri medii de 12% (fiind înregistrate creșteri între 7% și 20%). În rețelele fixe, traficul de date a crescut în medie cu 20,9%, furnizorii raportând creșteri între 18% și 27%.  În rețelele mobile, traficul de voce a crescut în medie cu 22% (fiind înregistrate creșteri între 18,2 % și 24%), iar în rețelele fixe, cu 22,7%, furnizorii raportând creșteri între 8,5% și 44,7%. Traficul de date total raportat de către principalele puncte comune de interconectare din România  a crescut cu valori între 10% și 33%. La solicitarea ANCOM, furnizorii au transmis creșterile medii ale traficului înregistrate la finalul lunii martie luând ca dată de referință perioada în care s-a confirmat în Romania primul caz de COVID-19 (25 februarie 2020). Pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor în cazul creșterii traficului de date, furnizorii au luat măsuri pentru a monitoriza mai eficient capacitatea disponibilă a rețelei. Dacă situația o va impune, se va  interveni unde este necesar. În paralel se vor lua  și măsuri pentru modernizarea echipamentelor de rețea și simplificarea și eficientizarea procesului de achiziții. Creșterea traficului de voce și de date vine în contextul implementării tot mai intense a muncii la distanță, a mutării cursurilor școlare și universitare în mediul online, dar și a creșterii semnificative a componentei de entertainment online.

Recomandările redacției