-interviu cu Gustavo Lozano, director de afaceri şi vânzări al companiei americane Chemours-

Este înalt, pare foarte tânăr şi chiar este foarte tânăr, şi este contrariul absolut al imaginii încetăţenite în România despre conducătorii „la vârf” ai multinaţionalelor – adică omul rece, distant, înţepenit în costumul croit impecabil, cu cravata prinsă-n piuneze de cămaşă, cu pantofii lustruiţi mai ceva decât oglinda, cu gesturile studiate şi cu câte-o monedă de un euro dese­nată-n fiecare dintre ochi. El este altfel: sociabil, prietenos, volubil, deschis, zâmbitor şi amabil. Este spaniol, a venit în Arad cu afaceri pentru firma la care lucrează ca director de afaceri şi vânzări, iar discuţia cu el a fost pentru semnatarul acestor rânduri aproape ca o sărbătoare.

– Bun venit în România şi în Arad, domnule Gustavo Lozano! Cine este cel care răspunde la acest nume: Gustavo Lozano?
– Bine v-am găsit şi vă mulţumesc pentru urare. La numele Gustavo Lozano răspunde, înainte de orice altceva, un om, spaniol. Abia apoi răspunde directorul de afaceri şi vânzări al unei companii multinaţionale americane.
– Ce gândeşte omul Gustavo Lozano când este director într-o multinaţională?
– Gândeşte că este totuşi doar om şi că afacerile se fac cu oameni şi între oameni. Sper să mai pot vorbi despre asta, fiindcă este o filosofie a companiei noastre.
– Vă rog, detaliaţi, fiindcă „sună” mai mult decât interesant.
Compania la care lucrez se numeşte Chemours şi este o firmă nouă. Aici este un paradox, fiindcă avem o istorie şi o experienţă de… 200 de ani!
– Explicaţi, vă rog?
– Desigur! Compania Chemours s-a desprins din grupul DuPont, grup fondat în SUA de un emigrant francez care fugea de Revoluţia Franceză. Când compania DuPont a decis să renunţe la segmentul de chimie din activitatea sa, acest segment s-a transformat în compania Chemours, în totalitate independentă. Astfel a apărut paradoxul de care vă vorbeam: suntem o companie nouă, dar avem cu noi cei 200 de ani de istorie şi de experienţă.
– Ce face Chemours?
– Chemours face chimie; mai precis, produse chimice de foarte înaltă tehnologie şi de o calitate impecabilă, verificată atât în laboratoarele proprii de cercetare cât mai ales în practică, de clienţii noştri.
– Ce face Chemours?
Compania produce şi vinde produse chimice de maximă performanţă în trei segmente principale: titaniu (produse pe bază de bioxid de titaniu), produse pe bază de fluor (pentru instalaţii de refrigerare, fluoropolimeri industriali – răşini şi derivate: freon, teflon şi viton), şi soluţii chimice (cianide, acid sulfuric, aniline, metilamine şi metale reactive).
– Ce face Chemours?
– Printre altele, teflonul de pe vasele de bucătărie (dar nu numai), răşi­nile-pigmenţi din şi pentru vopsele, uleiuri şi vaseline pentru toate genurile de maşini şi mecanisme – şi multe altele. Producţia este asigurată de 8.00 de angajaţi, pe 55 de platforme şi laboratoare specializate, şi se vinde în 130 de ţări ale lumii. Anul trecut, în 2014, Chemours a avut o cifră de afaceri de 6,4 miliarde de dolari – şi creştem…
– Ce face Chemours?
– Chemours face eforturi foarte mari, cu investiţii financiare deosebite, pentru a pune în acord chimia şi producţia chimică cu natura şi cu viaţa. Spuneam despre oameni… şi iată că am ajuns la viaţă! Protejarea mediului, a vieţii, a naturii, este preocupare constantă şi prioritară la Chemours. Deviza noastră este „Chimia ajută viaţa!”, deci acţionăm astfel încât să ne onorăm această misiune pe care ne-am asumat-o. Între produsele Chemours nu veţi întâlni nici măcar unu care să reacţioneze cu oxigenul sau cu acizii. Nici un produs Chemours nu provoacă temperaturi excesive şi toate produsele Chemours destinate lubrefierii sunt stabile la temperaturi extrem de înalte. Calităţile amintite sunt verificate de piaţă de mulţi ani. În final, cea mai sigură verificare a calităţii nu o face laboratorul ci clientul – şi iarăşi am ajuns la oameni. Fiind o companie nouă şi foarte dinamică, ne-am propus o filosofie de afaceri nouă la rândul ei: punerea clientului în centrul atenţiei noastre atât în privinţa calităţii produselor, a solicitudinii faţă de el, cât şi simplificarea la maximum, în favoarea aceluiaşi client, a proceselor adeseori greoaie de a face afaceri. Partea nevăzută dar frumoasă a acestei filosofii este aceea că… fenomenul se întoarce benefic la tine: vei fi pus în centrul atenţiei clientului, vei fi tratat cu solicitudine şi procedurile cu care te vei confrunta vor fi mult mai simple. Pot spune că Chemours schimbă lumea, însă Chemours se schimbă la rândul său odată cu lumea.
– Într-un posibil clasament al producătorilor similari, unde s-ar plasa Chemours?
– Pe locul I în toate segmentele, indiscutabil; aşa spun clasamentele, iar ierarhiile acestea nu sunt făcute de Chemours ori de o altă companie, ci de piaţă. Desigur că prima poziţie în acest clasament este urmarea scoaterii pe piaţă a unor produse de cea mai înaltă calitate, iar calitatea înaltă este rezultatul acelei experienţe acumulate în cei 200 de ani de istorie şi de muncă – o tradiţie impresionantă şi pe care vrem s-o continuăm şi s-o amplificăm.
– Ce face Chemour în România?
– În România vindem produse chimice de cea mai înaltă calitate – deo­camdată doar lubrefianţi Krytox, dar avem toate premizele de a ne dezvolta afacerea.
– Cât de înaltă calitate?
Sunt lubrefianţi comandaţi de NASA pentru navele spaţiale şi sunt într-adevăr de calitate excepţională: nu ard nici dacă le pui foc, nu curg, nu se dizolvă, nu reacţionează cu acizi, nu atacă materialele plastice şi îşi împlinesc „misiunea” ani în şir, chiar în condiţii extreme de temperatură şi de efort mecanic.
– Cum vindeţi?
Prin compania Performance Lubricantes din Arad, cu care lucrăm din 2007 – şi lucrăm excelent.
– Cum vă simţiţi în România?
Muncesc într-o companie multinaţională americană, sunt spaniol şi am o impresie extraordinară despre România şi despre români. Probabil şi faptul că avem un fond cultural asemănător, latin, contribuie la această stare a mea, dar contactul cu oamenii este cel mai important – şi iarăşi am ajuns de unde am plecat: la oameni. Aici începe totul şi totul se sfârşeşte: la oameni!

Ne-am despărţit strângându-ne mâi­nile de parcă urma să nu ne mai vedem niciodată sau să ne revedem peste un ceas.
Gracias, señor Gustavo Lozano! Seas bienvenido en România hoy y en el futuro! Ha sido un placer hablar con ustedes!

Recomandările redacției