tramvai-Arad

Carduri inteligente, dispozitive de vânzare şi reîncărcare a cardurilor, sisteme de informare electronic a pasagerilor, dar şi access Wi-Fi la internet la bordul tramvaielor şi autobuzelor şi în staţii sunt doar câteva dintre caracteristicile sistemului electronic de taxare a biletelor, e-tiketing, care va fi implementat în municipiul Arad cu finanţare din cel de-al treilea credit BERD, contractat de Primăria Arad.

Conform proiectului de hotărâre privind aprobarea Studiului de fundamentare a deciziei de concesionare pentru serviciul de implementare şi mentenanţă a sistemului e-tiketing în municipiul Arad, care a fost afişat las transparenţă decizională, se propune concesionarea serviciilor prin licitaţie deschisă, pe o perioadă de 10 ani, recuperarea investiţiei urmând să fie făcută în rate, de 16 la sută din totalul venitului operatorului.

Pe termen lung, sistemul e-tiketing urmăreşte controlul operaţional mai bun în ceea ce priveşte fluxul pasagerilor, reducerea costurilor actuale cu forţa de muncă asociată pentru vânzarea biletelor, creşterea nivelului de folosire a transportului în comun.

Consultantul acestui proiect, Ardanuy Ingineria, a propus municipalităţii concesionarea serviciului e-tiketing prin licitaţie deschisă, pe o perioadă de 10 ani, către un operator privat.

Costurile acestei investiţii se ridică la 8,5 milioane de euro, din care peste 900.000 de euro reprezintă achiziţia echipamentelor, peste 660.000 euro reprezintă serviciile de instalare, iar 4,8 milioane de euro sunt serviciile de mentenanţă a sistemului pe o perioadă de 10 ani. De asemenea, peste 1,4 milioane de euro va costa sistemul GPS şi peste 610.000 euro se va investi în sisteme auxiliare.

Sistemul recomandat pentru implementarea pe tramvaiele si autobuzele din Arad are în vedere o combinaţie de bilet care va putea fi cumpărat prin SMS, card inteligent, şi card de hârtie.

În ceea ce priveşte echipamentele pentru vânzarea biletelor, se propune implementarea de dispozitive de vânzare a cardurilor inteligente, de dispozitive automate pentru încărcarea cardurilor, în varianta de oferire de rest şi fără rest şi dispozitive de vânzare a biletelor ocazionale. De asemenea, s-a propus cumpărarea de echipamente de validare pentru citirea cardurilor inteligente, care să fie amplasate la fiecare intrare a vehicolului, dispozitive de citire portabile pentru inspector.

Totodată, consultantul a propus implementarea unui sistem GPS pentru localizarea flotei în timp real, dar şi un sistem de informare a cetăţenilor în staţii şi vehicule, un sistem de supraveghere la bordul vehiculului, şi un sistem de numărare a pasagerilor pentru un set de 10 vehicule.

Consultantul a avut în vedere şi un sistem de acces WI-FI la internet la bordul vehiculelor şi în staţii.

Două tipuri noi de bilete

Flota care trebuie integrată în acest sistem este formată din 149 vagoane de tramvai şi 21 autobuze .

Mijloacele de transport care urmează să fie integrate sunt: 10 linii de tramvai urbane ( Linia 1, Linia 1b, Linia 3, Linia 6, Linia 7, Linia 15, Linia 15b, Linia 16, Linia 16b, Linia 18b), 5 linii de tramvai preurbane (Linia 9, Linia 10, Linia 11, Linia 12, Linia 14), 8 linii urbane de autobus (Linia 19, Linia 20, Linia 21, Linia 31, Linia 39b, Linia 41, Linia 54, Linia 48).

Consultantul a propus ca, după implementarea sistemului e-tiketing, să se păstreze preţurile actuale ale biletelor de tramvai, respectiv 2 lei pentru o călătorie de 60 de minute, 8 lei pentru un bilet valabil o zi, 22 lei pentru un bilet săptămânal, 40 de lei un bilet pentru două săpătmâni şi 65 de lei un abonament lunar.

S-a propus introducerea biletului valabil 10 călătorii la preţul de 15 lei şi a biletului valabil 25 de călătorii la preţul de 30 de lei.

Sistem de supraveghere cu camera video în tramvaie

Totodată, odată cu implementarea sistemului e-tiketing s-a avut în vedere şi introducerea unui sistem de supraveghere la bordul vehiculelor cu camere pentru înregistrare.

“Cu scopul de a reduce suma totală de bani, în loc de a instala un set complet în

fiecare vehicul, pot fi instalate camere false pe jumătate din flotă. Scopul sistemului CCTV este, de fapt să determine pasagerii să valideze biletul, iar cu camere false, pasagerii vor simți în continuare presiunea camerei”, se arată în studiu.

În România, în anul 2006, a fost implementat primul sistem de e-ticketing pentru transportul public, în Bucuresti de RATB (Regia Autonoma de Transporturi Bucuresti), care administrează transportul public orăşenesc format din autobuze, troleibuze şi tramvaie, are la bază tehnologia cardurilor fără contact, care au înlocuit treptat, abonamentele de carton şi biletele de hârtie, scoase complet din circulaţie în 2011. Sisteme e-tiketing mai sunt implementate în Timişoara, Cluj Napoca, Braşov.

Stefana Mladin

Recomandările redacției