Avem un buget de austeritate. Cel puțin aceasta este impresia după imensul scandal care a fost cu tăierea a 11 milioane de lei de la costurile salariale. Între noi fie vorba,problema s-a rezolvat parțial. Dar  acesta este un alt subiect. În orice caz mesajul este unul de lipsă de bani. Altel de ce și-ar „bate singur cuie-n talpă“ un primar în funcție. De ce să tai, dacă ai bani? Doar să-ți ridici în cap o bună parte dintre cetățeni și astfel să„marchezi“ politic. Numai că acum este un alt subiect. La proxima ședință extraordinară a CLM. Din 13 mai, există un punct care se referă la un împrumut de circa 20 milioane de euro de  la BERD. Mai exact este vorba de 100 milioane de lei. Pentru ce sunt  necesari acești bani? Este o sumă imensă, dacă te gândești , prin comparație la cei 11 milioane de lei. Suma va fi necesară pentru  a acoperi parțial costurile unui proiect care a fost pus pe tapet pentru prima dată în 2018. Se vorbea atunci și de fonduri europene, care vor contribui la finanțare. Acum însă pe ordinea de zi a consilierilor va fi propunerea de proiect care să finanțaeze parțial  realizarea viitorului traseu de transport  care să facă legătura pe între zona UTA și strada Ștefan cel Mare.În cadrul acestei investiții  se va realiza și un nou pod rutier peste Mureș. Printre altele, în documentație se mai spune că luând în considerare Scrisoarea BERD, din data de 27 noiembrie 2020 prin care Banca își exprimă acordul  ca Municipiul Arad să angajeze o datorie suplimentară în valoare totală de până la 100 milioane de lei. Asta pentru că  s-a „constatat necesitatea de a asigura resursele financiare pentru realizarea investiției publice de interes local, și anume obiectivul de investiție -Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și str. Ștefan cel Mare”. Ceea ce este și mai clar la articolul 1 , al proiectului de hotărâre, în care se spune: „Se aprobă contractarea  unei finanţări rambursabile  în valoare de până la  100.000.000 Lei, cu o maturitate de 10 ani“.  La articolul 2 se zice:„Finanţarea rambursabilă prevăzută la art. 1 se contractează pentru realizarea investiţiei publice de interes local – Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și str. Stefan cel Mare”. Și în fine, la cel de-al treilea: „Se aprobă garantarea finanțării rambursabile de la art.1 cu Cote defalcate din impozitul pe venit care fac parte din veniturile proprii ale bugetului local prevăzute  la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea privind finanțele publice locale“. Ca idee generală, la acest moment costurile proiectului sunt estimate la circa 49 milioane de euro, adică aproape un sfert de miliard de lei. Dacă tot gândim în termeni de austeritate și restricții bugetare, a angaja aproape 250 milioane de lei, din care doar ceva mai mult de o cincime din fonduri europene,deci bani nerambursabili, pare o decizie inoportună. În fond transport ecologic poți să faci și chiar să ajungi din zona UTA în Ștefan cel Mare  și prin alte direcții. Iar zona Ștefan cel Mare, cu toată considerația, credem că nu este totuși un punct cardinal al Aradului. Cum ar fi de exemplu Podgoria și în care nu s-au găsit soluții de fluidizare a traficului. Cu toate acestea, lucrurile par a merge înainte pe această direcție. Totuși, reamintim că pentru a nu pierde finanțarea de la UE, întregul traseu de transport public pe tronsonul zona UTA – Ștefan cel Mare trebuie finalizat până în decembrie 2023. Cu larghețe mai sunt 30 de luni, timp în care trebuie să „crească“ și un pod peste Mureș. Așa că termenul nu este nici pe departe prea…îndepărtat. Chiar din contră. Pentru început propunerea trebuie să treacă de votul consilierilor municipali. De urmărit.

Recomandările redacției