Apelurile false nu sunt o scuză, dar pot îngreuna serios activitatea de intervenție în cazul urgențelor. Dezinteresul polițiștilor a reușit să ucidă un copil.

Cu toții știm foarte bine subiectul principal care se discută și care se dezbate intens de când țara a fost cutremurată de aflarea veștii că printre noi a umblat liber un criminal în serie. Știm sigur că apeluri false sunt nenumărate și că uneori nu știi la ce să te aștepți ca polițist. Nu se știe aproape niciodată dacă apelul în cauză a fost făcut dintr-o farsă sau este realitatea care necesită o intervenție imediată. Am întrebat purtătorul de cuvânt al Poliției Județului Arad, Adina Aconstantinesei cum stau lucrurile în cazul apelurilor false date către 112.

Am aflat câte apeluri false se fac în decursul unui an. Se pare că numărul lor este destul de mare, trecea de 1.000 în anul 2018, tendința fiind aceeași și anul acesta. Cu toate acestea, totalul de apeluri telefonice date la 112 în anul 2018 a fost de 41.775, un număr uriaș în comparație cu cele 1.000 de apeluri false. Se pare că obligația polițiștilor este aceea de a se prezenta de fiecare dată la locul indicat și, în cazul în care se constată că apelul a fost fals, aceștia își termină misiunea în cel puțin 15 minute, cu tot cu minutele petrecute la telefon alături de apelant.

Amenzi prea mici pentru apelurile false

Cât despre ceea ce declară apelanții, ei bine, de obicei apelanții reclamă diverse situații care nu sunt reale sau care, de fapt, nu au loc la momentul respectiv și nici în locația pe care aceștia au dat-o ca punct de reper, un exemplu bun ar fi apelul telefonic pe care l-au primit în urmă cu câteva luni și care anunța o sinucidere pe podul Traian, lucru care s-a dovedit a fi fals. Sancțiunile care se dau în aceste cazuri sunt în valoare de 500 până la 1.000 de lei, asta în cazul în care se cunoaște exact identitatea apelantului.

Problema stă în felul următor: din peste 40.000 de apeluri care se fac în orașul nostru, 1.000 sunt false, un număr extrem de mic dacă ne luăm după niște calcule simple. Așadar, cu toate că, cel mai probabil și în Caracal se efectuează apeluri false, polițiștii nu au nici o scuză pentru indolența cu care au tratat apelurile Alexandrei.

Din nefericire, fata în vârstă de doar 15 ani s-a chinuit din răsputeri să rămână calmă, să explice unde este, ce i s-a întâmplat, ba chiar a încercat să dea numele atacatorului și al său. Adolescenta a sunat de trei ori la numărul de urgență 112 și i s-a răspuns cu o atitudine necorespunzătoare unor dispeceri parcă plictisiți de ea și de apelurile ei, care n-au încercat să își dea silința nici un pic și care nu au fost deloc afectați de cele spuse de fată, ba chiar simțindu-se din vocea lor că nu cred nimic din ce li se spune.

Noi am aflat că în cazul în care polițiștii își dau seama că este vorba despre o farsă, un apel fals, aceștia nu au obligația să meargă să cerceteze. Problema este alta. Înregistrarea vocală a apelurilor dintre dispecer și Alexandra au fost date publicului, momente în care toată țara a rămas cu gura căscată. Nu doar că se simte din vocea ei că nu este o farsă, dar se aude clar și cât de dezinteresați au fost cei care vorbeau cu ea în timp ce ea declara o răpire, un viol, o bătaie și un sechestru.

Din nefericire, polițiștii nu s-au oprit aici. Nu doar că n-au crezut-o după cele trei apeluri, dar nici măcar n-au încercat, cel puțin din pură curiozitate, să afle cine sunt părinții acestei fete care sună și se declară răpită.

Întâmplarea ce a avut loc în Caracal, neprofesionalismul de care au dat dovadă oamenii legii de acolo a reușit să știrbească încrederea în Poliția Română și să îi facă pe aceștia să tragă poate ani de zile ca să își recapete renumele și încrederea cetățenilor.

Recomandările redacției