poduri

Cel puţin încă două poduri peste Mureş, câteva pasarele pietonale, două ecluze, dintre care una sub un pod rutier sunt proiectele pe care municipalitatea arădeană doreşte să le pună în practică în următorii zece ani, atât pentru decongestionarea traficului rutier în oraş cât şi pentru asigurarea accesului în Cetate, după demilitarizarea acesteia.

Intenţiile administraţiei locale au fost făcute publice, miercuri, în cadrul unei consultări cu arădenii intitulate „Oportunități de creare a unor noi legături pietonale și rutiere între malurile Mureșului și perspective de dezvoltare urbanistică a Municipiului Arad”.

La consultarea publică au participat primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, arhitectul – şef  al oraşului Radu Drăgan, directorul Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad, Elena Portaru şi administratorul public Claudia Macra.

De asemenea, în sala Regele Ferdinand a Palatului Administrativ au fost prezente peste 100 de persoane, reprezentanţi ai ONG-urilor din oraş, ai mediului economic, consilieri locali, directori.

 

Pod peste Mureş la capătul străzii Şaguna

În prezentarea susţinută, arhitectul-şef al oraşului a prezentat oportunităţile de construire de noi legături între cartiere care au existat în planurile administraţiei încă din anul 1996.

În Planul Urbanistic General al oraşului, aprobat în urmă cu 19 ani, erau prevăzute să se construiască trei poduri peste Mureş, respectiv unul la capătul străzii Andrei Şaguna, unul la marginea cartierului Alfa şi unul în zona Port Arthur.

Dezvoltarea urbană din ultimii ani a făcut posibilă construirea podului peste Mureş din cartierul Alfa, odată cu construirea centurii Aradului în regim de autostradă. Prin urmare, în opinia arhitectului-şef, ar fi oportună construirea unui nou pod peste Mureş la capătul străzii Andrei Şaguna.

“Un nou pod peste Mureş la capătul străzii Andrei Şaguna ar fi oportun pentru că ar dezvolta legătura rutieră între cartierele Pârneava şi Aradul nou şi ar da posibilitatea dezvoltării unei zone de locuinţe pe străzile Tabacovici şi Coloniştilor”, a fost concluzia arhitectului-şef.

Cu privire la construirea de pasarele pietonale, acesta a precizat că, în urma concursului de idei pentru reconversia Cetăţii Aradului, va reieşi oportunitatea construirii acestora, fie că va fi vorba despre pasarele pietonale fie despre pasaje rutiere.

 

Un nou pod lângă podul Traian

La rândul său, Elena Portaru, directorul Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad a susţinut oportunitatea accesării de fonduri europene pentru construirea unui nou pod peste Mureş, paralel cu Podul Traian.

Atât propunerea acesteia cât şi cea a arhitectului-şef au fost susţinute de primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, care a mai dezvăluit că speciliştii din Italia, România şi Arad au avansat, în studiile pentru reconversia Cetăţii, ideea construirii a 3-4 pasarele care să asigure accesul în cetate.

“Avem puterea să abordăm mai multe poduri. Unul care să lege Nordul de Sudul oraşului, la capătul străzii Andrei Şaguna. Trebuie să protejăm şi Podul Traian şi ne gândim să reglementăm circulaţia într-un singur sens pe pod şi să mai construim un pod paralel pentru decongestionarea traficului spre Aradul Nou. Am construit déjà o pasarelă pietonală peste Mureş. Luăm în calcul construirea a cel puţin încă unei pasarele peste Mureş, care să asigure accesul în Nordul Cetăţii, prin cartierul Micălaca, zona 300, la Universitatea Aurel Vlaicu”, a explicat Gheorghe Falcă.

 

Două ecluze pe Mureş

Acesta a mai adăugat că în studiul privind navigabilitatea Mureşului sunt prevăzute două ecluze, una în zona de Sud-Est a oraşului, unde ar putea să se realizeze un pod rutier – ecluză şi una în Vestul oraşului, la 3 Insule-Parcul Natural Lunca Mureşului.

“Ideile celor două ecluze şi cea a unui nou pod peste Mureş paralel cu Podul Traian le-am transmis, sub formă de propuneri, pentru un portofoliu de proiecte cu finanţare din fonduri transfrontaliere în exerciţiul financiar 2014-2020. Cu fonduri de la bugetul local am putea construe Podul peste Mureş din zona Andrei Şaguna. Dacă o să ne prindă viitorul nepregătiţi, în câţiva ani traficul ne va înghiţi”, a concluzionat primarul, care a mai anunţat că, în zilele viitoare vor fi finanţate studiile de fezabilitate pentru cele două ecluze, pentru podul peste Mureş din zona Andrei Şaguna şi pentru reabilitarea Falezei Mureşului în consolă.

 

Arădenii, timizi la capitolul propuneri

Dintre cele peste 100 de  persoane prezente la în sală, doar 7 au luat cuvântul, unii susţinând proiectele administraţiei, alţii propunând să se aloce banii pentru construirea podurile la reabilitarea fațadelor din centrul oraşului, iar alţii sugerând să se găsească soluţii pentru finalizarea pasajelor peste centura Aradului, unde circulaţia este sufocată de zeci de ani.

 

Recomandările redacției