Agenția Națională de Administrare Fiscală le reamintește contribuabililor că de la 1 ianuarie 2018 au intrat în vigoare noi reglementări. Astfel, TVA se plătește defalcat, iar angajatorii sunt încă o dată buni de plată, datorând contribuția asiguratorie pentru muncă. „Au obligația să deschidă și să utilizeze cel puțin un cont de TVA contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA pentru încasare și plată, potrivit art. 316 din Codul Fiscal, și instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA pentru încasare, potrivit art. 316 din Codul Fiscal, care, începând cu data de 1 ianuarie 2018, înregistrează restanțe la plata TVA conform art. 157 din Codul de Procedură Fiscală, neachitate în termen de 60 de zile lucrătoare de Ia scadență, în cuantum mai mare de 15.000 de lei în cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor, începând cu data de 1 a celei de a doua luni următoare celei în care s-a împlinit termenul de 60 de zile lucrătoare de Ia scadență. Fac excepție contribuabilii pentru care este suspendată executarea silită a restanțelor la plata TVA, în condițiile art. 235 din Codul de Procedura Fiscală”, se arată într-un comunicat de presă al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Timișoara.
De asemenea, contribuabililor li se recomandă să-și verifice permanent situația fiscală, fie utilizând Spațiul Privat Virtual, fie prin prezentarea Ia sediul ANAF, în vederea preîntâmpinării neconcordanțelor sau pentru remedierea acestora, pentru a evita încadrarea din oficiu Ia aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA. Contribuabilii mai sunt atenționați că  în situația în care în termen de 60 de zile lucrătoare de Ia scadență nu-și achită obligațiile fiscale restante reprezentând TVA, începând cu a doua lună vor fi înscriși în registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.
Un nou bir pus pe angajatori
În ceea ce privește birul de 2,25% din fondul de salarii, trebuie spus că persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, datorează, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2018, contribuția asiguratorie pentru munca, potrivit prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 79/2017, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
„Cota contribuției asiguratorie pentru muncă este de 2,25%, și se datorează pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, iar  persoanele fizice și juridice care datorează această contribuție au obligația de a o calcula și de a o plăti la bugetul de stat, într-un cont distinct, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se plătesc veniturile, după caz”, se arată în alt comunicat de presă al DGRFP Timișoara.
Mai trebuie spus că raportarea către autoritățile fiscale se face cu ajutorul „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor  sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, respectiv prin formularul 112, iar obligațiile fiscale se plătesc de către contribuabili in contul unic 47.01.03 „Sume din contribuția asiguratorie pentru muncă în curs de distribuire”, deschis pe codul de identificare fiscală a contribuabililor, la unitățile de Trezorerie a statului din cadrul organului fiscal la care aceștia sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe.
(L.Ș.)

Recomandările redacției