Dacă există școli de călărie deși nu mai circulăm cu trăsura, dacă există cluburi în care putem învăța să navigăm deși nu mai suntem la fel de devotați acestui mijloc de transport precum erau fenicienii în urmă cu 3.000 de ani, de ce nu ar exista și școli de caligrafie unde copiii să învețe să păstreze vie arta scrisului de mână? (…) Arta scrisului de mână ne stimulează controlul asupra mâinii, ne ajută să ne coordonăm privirea cu mișcarea degetelor. Scrisul de mână ne exprimă sufletul, stilul, personalitatea. (…) Dacă nu ar exista, școlile de caligrafie ar trebui inventate (…)” – așa scria cu ceva timp în urmă, dar nu mult, unul dintre marii erudiți ai planetei la această oră: Umberto Eco.

Așadar va fi vorba despre caligrafie, adică despre o îndeletnicire veche de când lumea, deodată cu cel sau cei care-au scrijelit fie pe pietricele la Tărtăria, fie pe pereți de peșteri la Altamira, fie pe piei de animale cărora le spunem pergamente, fie pe tăblițe de lut, fie pe foițe desprinse din tulpini de papirus cărora papirus le spunem, fie pe coli inventate de anticii chinezi și cărora le spunem hârtie, îndeletnicire cu care nu se mai îndeletnicește nimeni din păcate. Iată mai jos povestea frumoasă a acestei povești frumoase, scrisă chiar de cel care i-a fost și inimă, și suflet, și cap limpede.

(Redacția – Eugen Puiu)

***

Povestea Taberei internaționale de caligrafie și ilustrație de carte de la Bata începe în 2008, cu ocazia participării Bibliotecii Județene Arad Alexandru D. Xenopol, alături de instituții similare din Belgia, Bulgaria, Cehia, Franța, Polonia, Slovacia, Spania și Ungaria, la proiectul european Animaliter (carte cu personaje din lumea animalelor), în programul Cultura 2017-2013. Contribuția bibliotecii arădene s-a materializat, printre altele, în organizarea la Bata, pentru tineri artiști sub 21 de ani, a unei tabere de ilustrație de carte și prin editarea unei cărți pentru copii, bilingvă și ilustrată, intitulată 8 povești europene. În perioada 2010-2012 a urmat un al doilea proiect european: Et lettera…, în care aceiași parteneri au atacat aceeași temă: caligrafia, aportul bibliotecii arădene fiind, printre altele, organizarea unui atelier de lucru axat pe caligrafie și destinat tinerilor artiști, cum era și firesc având în vedere experiența câștigată. Pentru că proiectul s-a dovedit nu numai util, ci și căutat, tabăra internațională de caligrafie și ilustrație de carte a continuat, cu finanțare integral arădeană, și dincolo de încheierea programului european Cultura 2007-2013. Așa se face că anul aceasta Bata se poate mândri că a găzduit zece ediții ale acestui proiect internațional.

Iată și temele atelierului de creație care i-au inspirat cei peste 60 de tineri artiști de-a lungul celor zece ani: „A fost o dată la Bata”, „Încă o dată la Bata”, „Întâlnirile de la Bata”, „Bata, buricul pământului”, „Visul unei nopți de vară la Bata”, „Copacul”, „Vânătoarea de vise”, „Poveștile copilăriei”, „Amintiri din copilărie”, ultima fiind „Jocurile copilăriei”. În cadrul fiecărei ediții, tinerii artiști din România și din străinătate au realizat, pe lângă lucrări individuale (caligrafii și ilustrații după texte din literatura universală legate de tema atelierului), și câte o operă colectivă care a rămas în patrimoniul local.

Dacă primele șapte ediții au lăsat, fiecare, în perimetrul pensiunii Bade Ioane, gazda manifestării, câte o operă colectivă cu scopul declarat de a transforma locul într-un muzeu în aer liber, ultimele trei ediții, legate toate de tema copilăriei, s-au mutat în spațiul public, la școala primară din Bata, iar aceasta nu întâmplător: școala urma să fie complet renovată cu fonduri europene, iar beneficiarii actuali și viitori meritau cu prisosință un cadru exterior pe măsura hainelor noi ale școlii.

Corolarul ediției a X-a se va materializa, precum la edițiile precedente, la Muzeul de artă din Arad, printr-o expoziție al cărei vernisaj a fost programat pentru ziua de miercuri 19 septembrie precum și, în lunile următoare, prin editarea unui catalog a cărui realizare este încredințată artistului vizual arădean Iosif Stroia.

Notăm cu bucurie numele actorilor ediției cu numărul X, intitulată „Jocurile copilăriei”: Larisa Chindriș – studentă a Universității de Vest Timișoara, la facultatea de arte și desing, secția pictură, Timea Hlosciuc – studentă la secția sculptură a aceleași facultăți, Rebecca Gruie – studentă la facultatea de arte din Oradea, Adelina Morar – absolventă a Colegiului de Arte Sabin Drăgoi din Arad, Beatrice Master – studentă la Școala superioară de arte din Strasbourg, Franța, Alexandra Moț – elevă în clasa a XII-a a Colegiului Național de Arte Sabin Drăgoi din Arad. Coordonarea artistică a aparținut, precum în anii anteriori, lui Florin Florea, asistent la Universitatea de Arte și Design din Cluj Napoca. Reportajul foto al taberei a fost realizat de Alain Kauff din Strasbourg, prieten fidel al României și care, în mod benevol, și-a asumat acest rol încă de la prima ediție a taberei. Nu în ultimul rând se cuvine a-l aminti pe Robert Batki, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național Moise Nicoară din Arad, cel care a animat atelierul de teatru destinat copiilor din Bata, împreună cu care a realizat un spectacol cu tema Jocurile copilăriei, prezentat publicului din comună în încheierea taberei.

Coordonarea întregului proiect a revenit celui care semnează aceste note fugare:

Florin Didilescu

Foto tabara caligrafie: Niște adolescenți cu preocupări antice, nefolositoare?

Recomandările redacției