Interviu cu Iosif Retter, primarul orașului Pâncota

iosif retter cabinet doctor Hornariu reter + secretar primarie sala sedinta sala culturalaSăptămâna trecută am purtat o discuție cu primarul orașului Pâncota, Iosif Retter. Deși era în concediu de odihnă, dânsul a acceptat să poarte o discuție după ce a înțeles că subiectele ce le vom atinge fac referire atât la unele realizări finalizate cât și la lucrări aflate în curs de realizare după care vom atinge și câteva din proiectele de viitor.
Întâlnirea a avut două părți: o primă parte în care am atins teoretic subiectele abordate și o a doua parte în care edilul din Pâncota a dorit să ne arate și în teren obiectivele despre care am discutat.
– Pentru început, vă rugăm să ne spuneți câte ceva despre investițiile acestui an, mai precis: care este stadiul lor?
– Eu vreau să vă spun clar: vom continua ceea ce este început. M-aș referi aici la clădirea numită Poșta Veche: mai avem ceva la acoperiș și la fațada imo­bilului. Interioarele sunt pe terminate, deci lucrarea este finalizată în propor­ție de 90-92-95%. Tot aici, în acestă clădire ați putut vedea ce sală de spectacol avem noi, pîncotanii. Pe scurt: clădirea are 92 de încăperi și eu estimez ca, pe la sfârșitul lunii iulie – eventual începutul lunii august, tot aparatul Primăriei să fie mutat în clădirea aceasta, complet modernizată; este tot făcut: inclusiv instalația de încălzire – care va fi pe gaz. Deci tot ceea ce se vede aici a fost făcut cu o investiție de 20 de miliarde lei vechi. Parcă nu-ți vine să crezi că poți să faci așa investiție cu numai atâția bani.
De asemenea, în satul Măderat – ce aparține de orașul Pâncota, sunt lucrări executate pentru zona pietonală în proporție de 50%, deci aici demarăm lucrările începute. Mai suntem implicați cu lucrările „masterplanului“ la canalizare, în planul județului: aici suntem în faza de licitație. Avem un plan de amenajare de rigole pluviale în orașul Pâncota, pe străzile Soarelui, Decebal, Traian, Kogălniceanu Vlădica Barbu Lăutaru – acestea sunt în prima fază, urmând și celelalte străzi.
Vom moderniza și Piața, aceasta ar presupune construirea unei noi hale: avem deja proiectul făcut. Mai avem masterplan pentru „deșeuri“, la nivel de județ. Dar nu știu ce s-a întâmplat cu el; acum avem pubele, 6.000 de bucăți.
– Spuneți-ne câte ceva despre sprijinul acordat activității sportive din oraș; în ce a constat?
– Se știe că eu iubesc activitatea sportivă – benefică pentru toată lumea din punctul de vedere al sănătății – prin urmare am făcut și unele investiții de-a lungul vremii. Acum ne concentrăm pe aspectul construirii unor ves­tiare la tribuna Stadionului „Șoimii Pâncota“. Anul 2013a fost până acum un an cam „sărăcuț“; ne-a venit și bugetul mai târziu dar cu ajutorul unor taxe și impozite din orașul nostru și cu sprijinul Consiliului Județean Arad ne-am descurcat destul de binișor până acum.
– Să ne axăm puțin pe lucrările prinse în programul acestui an, deoarece până acum am „atins“ lucrări demarate de anul trecut; deci care sunt cele pe 2013?
– Așa este. Lucrările programate pentru acest an sunt cele legate de amenajarea unei infrastructuri de exploatare în vie, în sat Măderat. Aceasta se face prin GAL Podgoria Miniș-Măderat. Este vorba de modernizarea unui drum – prin asfaltare; un drum viti-agricol – care va începe de la Cimitirul Mă­derat, până la intersecția cu drumul județean Mâsca-Măderat. Se va moderniza intersecția dintre DJ792C și DJ709. Vom introduce sisteme de supraveghere cu camere video în tot orașul Pâncota și am amenajat un covor asfaltic pe strada Crișan – ceea ce am omis să precizez înainte.
În parcul de joacă al copiilor din oraș trebuie să completăm mult mobilier care a fost vandalizat de unii „bine­voitori“, de aceea vreau să urgentez montarea camerelor de supraveghere video care vor acoperi și acestă zonă. Mai am în vedere montarea a două aparete de aer condiționat în Casa mortuară a orașului. Valoarea investițiilor reprezintă circa 43% din bugetul orașului, prin urmare se poate vedea că alocăm mulți bani invetițiilor care favorizează dezvoltarea orașului Pâncota și se poa­te vedea cum orașul se modernizează.
– Ați mai amintit de un domeniu prioritar pentru viața locuitorilor orașului; care este acesta?
– Este vorba despre sănătate, des­pre condiții cât mai bune de întreținere a sănătății cetățenilor orașului. Astfel, în spiritul acestei idei am sprijinit înființarea a două cabinete medicale în oraș.
– Este adevărat, am discutat cu medicul Virgil Hornariu și chiar cu unii dintre pacienții care așteptau. Medicul și personalul din cabinet aveau doar cuvinte de apreciere vizavi de gestul dumneavostră…
– Am considerat că este un lucru foarte important să nu ne jucăm cu sănătatea oamenilor și am dat spațiu acestor două cabinete pentru ca oamenii să aibă aceste opțiuni, de a se înscrie la care cabinet doresc, la care medic doresc.
– Avem o întrebare importantă: cum stați cu… insolvența?
– Nu avem probleme cu această ordonanță, nu avem datorii: nu suntem datori la nimeni cu nici un leu.
– Am văzut că aveți în schema de personal postul de administrator public. Care este situația acestui post?
– După cum se știe, administratorul public coordonează întreaga activitate a Primăriei și face demersurile pentru accesarea – prin întocmirea de proiecte specifice – a unor fonduri naționale și europene pentru care îndeplinim con­dițiile cerute. Părerea mea este că aici ar trebui să se umble la legislație, ca între primar și aparatul Primăriei să fie o diferență; nu este posibil ca primarul să răspundă pentru toate neregulile făcute de unii funcționari publici. Administrator este Ioan Monel Pâncotan, fost viceprimar. La ora aceasta, după cum vă poate spune și administratorul, sunt proiecte atât pe fonduri europene cât și guvernamentale, inclusiv proiect pe „Infochioșc turistic“, care implică necesitatea unei bune colaborări din acest punct de vedere.
***
În urma acestui dialog purtat cu primarul orașului Pâncota se desprinde clar ideea că spre deosebire de alte multe localități – fie ele comune ori chiar orașe – la Pâncota problema datoriilor neachitate nu se pune. În al doilea rând, a reieșit că ar fi necesară o mai mare difențiere a responsabilităților dar și o bună colaborare între toți factorii responsabili în dezvoltarea unor investiții cât mai profitabile în comunitate.

Recomandările redacției