OLYMPUS DIGITAL CAMERAVoi începe să poziționez expoziția, în timpul și spațiul arădean. Iată, au dispărut din Arad fabricile textile, fără urme, au dispărut mașinile, mărunțite cu barosul și tăiate cu brennerul, topite la fier vechi, a dispărut  meseria nobilă de textilist, și am rămas cu amintirile. Mare păcat, Aradul era până nu demult, o citadelă a industriei textile, creatoare de modă, cu fabrici de primă mărime. Vernisajul acesta vine să ne reamintească de Aradul acela, ce s-a impus în producția de țesături din bumbac. Artista este de fapt, o textilistă. Expoziția de tapiserie a – maestrei – a creatoarei  de modele și desene, Anamaria More-Saghi, absolventă a Institutului de Arte Plastice și Decorative „Ion Andreescu” din Cluj, ver­nisată deunăzi la Galeria Alfa,  ne-a readus în prim-plan pe faimoșii creatori de desene, modele, și modă, ce au dus faima neuitatelor „TEBA” și „UTA”, pe toate meridianele. Expoziția aceasta, prin originalitate și mesaj, reprezintă un moment unic în Arad, un vârf al creației artistice, care trebuie vizitată. Au participat la vernisaj, perso­nalități din lumea artelor arădene, cunoscuți și prieteni. Au fost prezente și fostele colege din renumitele serviciile de creație.
M-au emoționat mesajele transmise de fiecare dintre exponate. Toată expoziția este o surpriză, spre încântarea ochilor și a sufletului. Tapiseria maestrei depă­- șește obișnuitul, dialogul culorilor, a nuan­țelor, pe care le-a alăturat cu măiestrie și precizia intarsiei, dă o impresie tridimensională. Din culori și tehnica de bijutier a maestrei Anamaria, aici apare o cută pe țesătură, dincolo un  vârf de munte, apoi o grotă, aurul, umbra și lumina. Privind, ești tentat să atingi cu mâna și să constați apoi că denivelarea este o iluzie. Folosește lâna și amestecuri de fibre vopsite industrial și manual, fire de gobelin. Fantastic, Anamaria a ajuns un magician al tapiseriei.
Tapiseria, fără nici un dubiu, a devenit domeniul în care artista a ajuns la vârf. După anul 1999, când a părăsit fabrica, și-a dovedit talentul și în alte domenii, a pictat într-un mod personal modele din natură, flori și desenele din rocile șlefuite și compoziții din pietre. Tablourile ei se găsesc expuse în instituțiile publice și colecții particulare. A făcut ilustrație de carte și a proiectat costumație de teatru.
Cum se obișnuiește, artista a fost omagiată de trei cavaleri care s-au întrecut în elocvență. Astfel a cuvântat maestrul Ioan Emil Kett-Groza ce s-a referit la cariera artistică a Anamariei. O surpriză a fost alocuțiunea domnului Radu-Anton Maier, pictor și grafician din Germania. Domnia sa, proprietar de galerie, ne-a povestit despre notorietatea artistei peste hotare. A urmărit evoluția ei, domnia sa fiindu-i profesor în vremea studiilor universitare. Un discurs sclipitor și plin de umor. Nu se putea ca printre cei trei să nu fie un poet. Poetul, Zoltan Boszormenyi, a excelat în comparații, care au  emoționat asistența. Și acum mă opresc eu,  și-i dau cuvântul poetului-mecena pentru a vă oferi măsura talentului și a inspirației domniei sale: (…) – „More-Saghi nu pozează, ci dă ghes, îndeamnă, stârnind revoluția sincerității în ochii privitorului. O face cu atâta convingere și aprindere, încât deve­nim părtașii acestei nesăbuite voințe; to­tul, înăuntrul și în jurul nostru, pulsează, noi înșine devenim parte din lumea de cântece făurită de More-Saghi. Tapi­seriile lui More-Saghi nu mărturisesc frustări sau suferințe, ele sunt precum basmele, în care binele întotdeauna învinge răul. O catedrală țesută din mituri, seninătate și inspirație”.
Bujor Buda
(fost șef serviciu Creație)

Recomandările redacției