Industria automotive este foarte bine reprezentată în județul Arad. Așadar este un fin indicator, precum hârtia de turnesol, al situației economice dar și sanitare din ultimele luni de zile. În ultimele luni de zile acest sector a funcționat cu frîna de mână trasă. De ceva timp însă, în Arad au reînceput cursele de autobuze care transportă muncitori spre zona industrială, semn că se mișcă ceva. Este drept că nu la nivelul de la sfârșitul lunii februarie, când se lucra la turație maximă, dar oricum situația se vede cu ochiul liber că s-a schimabat. La Arad, în linii mari se lucrează la ceva mai mult de jumătate din capacitate, în principalele firme din domeniu. „Dacă la începutul reluării activității mergeam trei zile pe săptămână la lucru, acum merg cinci din cinci. Rareori se întâmplă ca să nu lucrăm în ziua de vineri.  Nu există o previziune pe termen mai lungi. Asta, desigur fiindcă depindem și de ce comenzi se primesc de la cei de afară“, spune un lucrător, care muncește la o companie din apropierea Aradului. Totuși pandemia nu a rămas fără urme în ce privește starea economică. Astfel la Arad o importantă companie din domeniu  a disponibilizat peste 200 de angajați. Aceștia au fost trecuți în șomaj. Totuși, o precizare trebuie făcută: există promisiunea din partea conducerii că în toamnă oamenii vor fi reangajați. Desigur asta în funcție de viitoarele comenzi. Cum situația în domeniu este foarte volatilă, promisiunea poate rămâne doar o vorbă. Dar să așteptăm și să vedem ce va fi pe mai departe. Și în județ sunt o serie de localități unde sunt importante unități de producție din domeniul auto. Una dintre firmele cele mai afectate de pandemie a fost și EKR, care are spații de producție la Chișineu-Criș, Pâncota și Sântana și un centru de proiectare în Arad. Compania produce cablaje pentru sistemele electrice ale autovehiculelor. În total, în toate cele trei locații sunt 1300 de angajați.  Sau, mai bine spus erau, pentru că acum unitartea din Pâncota este pe punctul de a se închide. O parte din producție a fost relocate la Sântana, iar restul a fost „detașată“ în Ucraina și în Tunisia.Decizia a fost luată de către firma mamă din Germania.  Cam 150 de oameni de la Pâncota au rămas fără loc de muncă și au fost trimiși în șomaj.  O parte din oameni însă au fost detașați la unitatea din Sântana, unde într-o hală s-a format o linie de 50 de angajați. Numai că, din păcate au început și problemele medicale. „Unul dintre angajații care făcea naveta de la Pâncota la Sântana cu autobuzul a fost depistat pozitiv. Cu Coronavirus. Acum el este izolat. Și celorlalți colegi ai lui li s-au făcut analizele și deocamdată zece dintre ei, cărora le-au venit rezultatele, sunt negative. Să sperăm că lucrurile vor sta bine și cu ceilallți colegi. S-a luat legătura cu DSP-ul și s-au respectat toate procedurile care trebuie făcute în acest caz“, a precizat Rodica Pașca, liderul sindicatului Frăția 2002 de la EKR Sântana.  Desigur nimeni nu a dorit această situație, însă, virusul a venit cu…autobuzul de la Pâncota la Sântana. Sigur astea sunt riscurile reluării activității economice. Contactul între oameni este mult mai frecvent.Până la urmă și „paralizia“ totală ar fi avut alte consecințe. Cel puțin economice. De fapt chiar are. Chiar acum la compania amintită, activitatea continuă cu, dar numai cu  1000 de angajați, față de 1300, câți erau înainte de începerea pandemiei.

Recomandările redacției