Până la această oră,  în toate școlile din țară au fost înscriși, cu statut de audient, în jur de 400 de elevi și preșcolari ucraineni. Ministerul Educației va colecta și va anunța săptămânal aceste date, spune secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion.

Sunt elevi înscriși în toate județele țării cei mai mulți în județele aflate la graniță: Maramureș, Suceava, Tulcea, spune secretarul de stat în învățământul preuniversitar, Sorin Ion. ,,Avem undeva la 400 de copii elevi și preșcolari înscriși cu audienți până la data aceasta, dintre care peste 100 și restul de 280 elevi”, mai spune secretarul de stat în învățământul preuniversitar, Sorin Ion.

Ne-am informat la ISJ Arad și am aflat că și în județul nostru au fost astfel de cereri din partea părinților cu copii din Ucraina.

,,Până în acest moment s-au primit 60 de cereri pentru înscrierea școlarilor și preșcolarilor în unitățile de învățământ din județul Arad. Dintre acestea  10 au fost pentru grădinițe, 12 pentru liceu si 38 pentru ciclul primar si gimnazial. De săptămâna viitoare, se va incepe repartizarea lor în școli și grădinițe. Posible unități de învățământ care vor primii copiii ucrainieni sunt grădinițele PP11 și  PP15 iar dintre școli,  Școala Gimnazială Aron Cotrus, Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Școala Gimnazială Iosif Moldovan, Școala Gimnazială Aurel Vlaicu, Școala Gimnazială Nicolae Bălcescu, Liceul Tehnologic de electronică și automatizări Caius Iacob și  Colegiul Mihai Viteazul din Ineu”, ne precizează reprezentanții ISJ Arad.

Reamintim că părinții din Ucraina care vor să-și înscrie copiii la școlile și grădinițele din România trebuie să trimită sau să depună o cerere la inspectoratul școlar. Copiii au statul de audient până la echivalarea studiilor și susținerea eventualelor diferențe, și sunt trecuți în cataloage provizorii, potrivit ordonanței de urgență privind modificarea și completarea unor acte normative.

Cât timp au statut de audienți și nu sunt înscriși în cataloagele școlare, profesorii au libertatea de a decide ce anume fac la ore, pentru că în momentul în care vin refugiații avem două probleme: una de ordin psihologic pentru că acești copii vin cu traume, și o problemă de ordin educațional. Trebuie să punem lucrurile într-o ierarhie cred că cea mai importantă e problema de ordin psihologic.

Prezența copilului într-un grup e la fel de importantă ca situația școlară, care oricum se va definitiva ulterior. Sigur că profesorii au libertatea să facă acele activități pe care ei le consideră potrivite cu elevii,” explică secretarul de stat.

Profesorii vor primi ghiduri și informații despre sistemul de învățământ și programa din Ucraina. Mulți profesori cer ajutor pe grupuri de socializare, ca să îi integreze pe elevii ucraineni la ore deoarece unii copii știu puțină engleză, alții deloc.

“Noi am pregătit un set de informații pe care le vom trimite școlilor care se referă la odată despre sistemul de educație ucrainean cu sistemul de notare, curricula, planurile cadru mai ales pentru clasele terminale”, subliniază secretarul de stat în învățământul preuniversitar, Sorin Ion.

Recomandările redacției