Este de domeniul evidenței că parcul nostru de tramvaie este foarte depășit 

fizic, iar acest lucru este afișat chiar pe site-ul Companiei de Transport Public Arad. Potrivit acestuia, la acest moment întregul parc are 138 de bucăți, din care doar șase unități sunt noi, respectiv marca Imperio, fabricate la compania arădeană Astra Vagoane Călători. Restul sunt 24   unităţi TG4, 35 unităţi TG6, 19 unităţi TG8, 9 unităţi M8S și în fine 45 unităţi Tatra, fabricate în fosta Cehoslovacie. În treacăt fie spus, acest model a prins și „Primăvara de la Praga“, din 1968.  Însă, avem și modele mai vechi. De puțin timp un model german, fabricat în 1962, a luat foc la prima cursă a zilei. Acesta a trecut prin „Războiul rece”, dar  de cealaltă parte a…zidului. Dorim cu aceste comparații și fixarea unor repere în istorie, să vă facem o imagine și mai clară asupra vechimii parcului de tramvaie. La acest moment, procentual vorbind, avem o proporție  de circa 5% dintre tramvaie, care corespund  nivelului cerințelor actuale pe plan mondial în materie de fiabilitate, consum energetic și, nu în ultimul rând,  în ce privește normele de protecția mediului. Acum în plină pandemie, când în mod normal altele sunt prioritățile, parcă un lucru a trecut neobservat. Este vorba despre un  contract de finanțare pentru proiectul „Achiziție material rulant electric, patru tramvaie dublă articulație capacitate mare și șase tramvaie vagon capacitate medie”. Municipalitatea a semnat contractul de finanțare pentru o investiție din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritară „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile”, Obiectiv Specific 4.1 Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Valoarea totală a proiectului este 87.462.776,23 lei, perioada de implementare fiind aprilie 2020 – ianuarie 2022. Proiectul își propune înnoirea flotei de tramvaie a Companiei de Transport Public Arad. În final se dorește ca toate aceste investiții să contribuie la reducerea timpului de călătorie cu tramvaiul, creșterea vitezei comerciale a transportului public, reducerea nivelului de zgomot, a consumului de energie electrică, dar și creșterea confortului și siguranței pasagerilor. Așadar în acset scop vor fi achiziționate de un număr de patru tramvaie cu  dublă articulație, de  capacitate mare și șase  tramvaie vagon capacitate medie. Toate aceste mijloace  de transport în comun vor fi pe șinele Aradului până în anul 2022.  „Obiectivul nostru este să modernizăm parcul de tramvaie, dar în egală măsură ne dorim să asigurăm un serviciu de transport public de calitate, toate acestea cu scopul de a determina câți mai mulți cetățeni să apeleze la mijloacele de transport în comun”, a punctat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț. Sigur că încă suntem departe de ceea ce ar trebui să fie. Chiar și așa, cu aceste zece tramvaie, doar un procent ceva mai mare de zece la sută va fi socotit nou. Asta, pentru o imagine mai clară, în cifre absolute înseamnă un tramvai din zece. Este un început, dar care trebuie să continue. Mai ales că o tramvaiele se produc la Arad și, până la urmă acești bani, dau de muncă unor concetățeni de-ai noștri. Plus că reprezintă  și o…gură de oxigen pentru capitalul românesc. Vorbim despre un contract încheiat cu Astra Vagoane Călători, așadar acești bani vor avea efect  în întreaga  economie locală. Și nu, în ultimul rând Aradul are și o mare tradiție, de mai bine de un secol și jumătate, în ce privește transportul public, deci și patriotismul local ar trebui să fie un bun catalizator de energii constructive.

Recomandările redacției