Pandemia a lovit în toate sectoarele economice.  În ultimele două decenii, Aradul  a devenit  un important centru al industriei automotive. Începând din luna martie,  criza sanitară a făcut ca acest  sector să funcționeze cu frîna de mână trasă. De ceva timp însă, în Arad au reînceput cursele de autobuze care transportă muncitori spre și dinspre zona industrială, semn că se mișcă ceva. Este drept că nu la nivelul dinaintea crizei, dar oricum situația se vede cu ochiul liber că s-a schimabat.  Acest sector al industriei  este și un fin indicator, precum hârtia de turnesol, al situației economice, dar și sanitare din ultimele luni de zile „Dacă la începutul reluării activității mergeam trei zile pe săptămână la lucru, acum merg cinci din cinci. Rareori se întâmplă ca să nu lucrăm în ziua de vineri.  Nu există o previziune pe termen mai lung. Asta, desigur fiindcă depindem și de ce comenzi se primesc de la cei de afară. Situația este în continuă transformare pentru că suntem conectați într-un întreg lanț internațional“, spune un angajat, care muncește la o companie din domeniu.  La Arad, în linii mari se lucrează, în principalele firme, dar nu la capacitatea dinaintea crizei sanitare. „Cicatricile“ sunt vizibile și acum în ce privește starea economică. Astfel la Arad o importantă companie din automotive   a disponibilizat peste  300 de angajați. Aceștia au fost trecuți în șomaj, cu specificația din partea conducerii că oamenii vor avea prioritate la  reangajare. Desigur asta va fi în funcție de viitoarele comenzi. Cum situația general este foarte volatilă, promisiunea poate rămâne doar o vorbă. Dar să așteptăm și să vedem ce va fi pe mai departe. Și în județ sunt o serie de localități unde sunt importante unități de producție dinaceastă ramură. Una dintre firmele cele mai afectate de pandemie a fost și EKR, care are spații de producție la Chișineu-Criș, Pâncota și Sântana și un centru de proiectare în Arad. Compania produce cablaje pentru sistemele electrice ale autovehiculelor. În total, în toate cele trei locații sunt 1300 de angajați.  Sau, mai bine spus erau, pentru că acum unitartea din Pâncota este practice închisă. O parte din producție a fost relocată la Sântana, iar restul a fost „detașată“ în Ucraina și în Tunisia. Decizia a fost luată de către firma mamă din Germania.  Cam 150 de oameni de la Pâncota au rămas fără loc de muncă și au fost trimiși în șomaj.  O parte din oameni însă au fost detașați la unitatea din Sântana.La acest moment în companie mai sunt 950 de angajați, în toate cele trei locații. „Acum însă situația s-a stabilizat. Comenzile au început să revină și pot spune că lucrăm cu motoarele turate aproape de capacitatea noastră obișnuită.  La Sântana se lucrează chiar pe trei schimburi. Avem comenzi consistente de la Mercedes, BMW și Audi.  În unitatea de la Chișineu-Criș se lucrează pe două schimburi, principalul client  fiind Porsche.  Există un flux constant de comenzi, ceea ce face să avem continuitate în producție. Iar asta este foarte important pentru oameni că există o stabilitate. Veștile bune nu se opresc însă aici.  Compania a reușit să câștige două proiecte foarte importante. Producția va demara în cursul anului viitor, iar unitatea de la Pâncota va fi redeschisă. După primele estimări, va fi nevoie de circa 500 de angajați. Astfel persoanele care au fost disponibilizate de aici , vor avea prioritate la angajare. Este o clauză pe care sindicatul a stabilit-o, prin negocieri,  cu conducerea administrativă a companiei“, a precizat Rodica Pașca, liderul sindicatului Frăția 2002 de la EKR Sântana. În ce privește situația medicală, au fost înregistrate câteva cazuri de Covid-19. Dar oamenii și-au revenit și s-au luat toate măsurile care s-au impus. Astfel că și din acest punct de vedere situația este sub control. Un element inedit pentru acest moment , dar care poate este și o reflectare a tendinței mondiale în materie de automotive este următorul: acum firma produce cablaje electrice în toate unitățile dn județul Arad exclusiv pentru mașini electrice sau hibrid. Așadar viitorul pare unul electric.

Recomandările redacției