Industria auto este un foarte bun  indicator, precum hârtia de turnesol, a situației economice, dar și sanitare din ultima perioadă. Aradul este un județ în care ramura automotive este foarte bine reprezentată.  Una dintre firmele cele mai afectate de pandemie a fost și EKR, care are spații de producție la Chișineu-Criș, Pâncota și Sântana și un centru de proiectare în Arad. Compania produce cablaje pentru sistemele electrice ale autovehiculelor. În total, în toate cele trei locații erau 1300 de angajați. Asta se întâmpla înainte de pandemie. Între timp, criza a  determinat reducerea de personal, comenzile scăzând semnificativ  în cursul anului trecut. Ușor, ușor lucrurile au început să se stabilizeze și oamenii au fost rechemați la muncă, pe măsură ce numărul contractelor s-a înmulțit. La acest moment în companie sunt 1120 de angajați, în toate cele trei locații. Este o cifră comparabilă cu cea dinainte de izbucnirea pandemiei de Covid-19. „Acum situația s-a stabilizat. Comenzile au început să revină și pot spune că lucrăm cu motoarele turate aproape de capacitatea noastră obișnuită.  Există un flux relativ constant de comenzi, ceea ce face să avem continuitate în producție. Iar asta este foarte important pentru oameni că există o stabilitate. Veștile bune nu se opresc însă aici.  Astfel, persoanele care au fost disponibilizate de aici, vor avea prioritate la angajare. Este o clauză pe care sindicatul a stabilit-o, prin negocieri,  cu conducerea administrativă a companiei. Toate capacitățile de producție ale companiei produc componente și instalații exclusiv pentru autovehicule electrice sau hibrid. Mai este un lucru pe care l-am obținut și anume acela că oamenii primesc salariul întreg, chiar dacă volumul de muncă este mai scăzut în unele situații. În fond acestea sunt situații nu din vina angajaților. Și conducerea firmei a înțeles, că salariații au făcut destule sacrificii materiale până acum“, a precizat Rodica Pașca, liderul sindicatului Frăția 2002 de la EKR Sântana. În ce privește situația medicală, au fost înregistrate câteva cazuri de Covid-19, mai ales în perioada vârfului crizei, dar acum nu sunt probleme. Însă și oamenii au luat toate măsurile care s-au impus.  Este de remarcat un element inedit pentru acest moment, dar care poate este și o reflectare a tendinței mondiale de reorientare în materie de automotive: acum firma produce cablaje electrice în toate unitățile din județul Arad exclusiv pentru mașini electrice sau hibrid. Așadar viitorul  și la această companie productivă pare unul electric. Pentru autovehicule prietenoase cu mediul. Sunt perspective de încheiere a unor contracte noi, ceea ce va însemna și crearea unor locuri de muncă suplimentare. „Funcție de volumul de comenzi, este posibil să mai fie nevoie de 400-500 de oameni în toate cele trei locații din județul Arad“, a punctat Rodica Pașca. Toate acestea dau un semnal că perioada cea mai grea pare depășită și industria auto a intrat într-o viteză superioară, dar încă nu  în cea maximă.

Recomandările redacției