Protecția mediului și reducerea noxelor sunt priorități globale. Un transport cât mai prietenos cu mediul a devenit o temă urgentă și pentru administrația locală. Pentru asta trebuie să ai și infrastructura adecvată. Însă, s-a ajuns la concluzia că structura urbană compactă a orașului și topografia  fac din Arad un oraș ideal pentru promovarea traficului cu bicicleta. La acest moment, municipiul Arad dispune de o rețea de 135 km de piste de biciclete, din care 122,5 kilometri realizați printr-un proiect finanțat prin POR 2007-2013 și 12,5 kilometri realizați cu finanțare din bugetul local. Recent s-a aprobat în CLM Arad documentația  tehnico – economică a  obiectivului de investiție: „Implementarea sistemului de închiriere biciclete în Municipiul Arad”. În motivare se precizează că: „Introducerea în municipiu a acestui tip de transport ecologic, prin promovarea unui sistem de închiriere biciclete (sharing bike), va asigura legături îmbunătățite cu mijloacele de transport în comun și accesibilitate sporită în orele de vârf și în afara lor, în scopul deplasării la locul de muncă, scopuri comerciale și de agrement. Amenajarea de stații în toate cartierele orașului în locații strategice dotate cu biciclete , rastele și cu sistem de închiriere biciclete va asigura o circulație sănătoasă și durabilă în Arad.

Punerea în aplicare a acestui proiect va duce la dezvoltarea unui transport public ecologic și în același timp sănătos, relativ mai ieftin, care va aduce locul de muncă mai aproape de locuințele oamenilor și va asigura o calitate mai bună a vieții în oraș”.

 Se propune implementarea acestuia în primul rând în zonele cu cea mai mare cerere și mai mulți utilizatori. Acest lucru va accelera rentabilitatea sistemului și va permite ca veniturile ulterioare să fie direcționate pentru dezvoltarea și întreținerea  sistemului. Astfel, se propune o rețea de stații amplasate în număr mare (22 locații) în centrul orașului, la gara centrală și în fiecare cartier. Utilizatorii țintă pentru rețeaua de închiriere sunt locuitorii din centrul orașului și din centrele de cartiere. Stațiile sunt amplasate la distanțe relativ regulate pentru a permite utilizatorilor să se angajeze într-o călătorie cu bicicleta și să aibă posibilitatea de a returna  bicicleta în timp util într-o altă stație din rețea.

Pentru asigurarea funcționalității sistemului, fiecare terminal din stații va fi dotat cu un sistem de informare a utilizatorilor cu privire la capacitățiile disponibile din toate stațiile sistemului, dar și a stațiilor adiacente.Serviciul de închiriere a bicicletelor va funcționa 24/24 ore în toate cele  șapte zile ale săptămânii. Rețeaua va oferi un terminal automat la fiecare post care să permită închirierea unei biciclete pe baza unui card de abonament sau card bancar. Costurile estimate pentru realizarea acestui proiect  sunt de peste cinci milioane de lei. La acest moment principalele orașe din România au implementat deja acest sistem.

Recomandările redacției