piste pagina

Bicicliştii din Arad au din ce în ce mai multe piste construite pentru ei, ceea ce este un lucru lăudabil. Asta, după ce în vara anului 2014 Primăria a semnat un contract pentru construirea a aproximativ 120 -130 kilometri piste de biciclete. Valoarea totală a proiectului era de peste 27.875.000 lei, sumă provenită în cea mai mare parte în urma obţinerii unei finanţări nerambursabile, din care se scade contribuţia Primăriei, care era de peste 557.000 de lei. Au fost astfel realizate trei tipuri de piste, pe platformă proprie, adică construite de la zero, pe o platformă comună cu trotuarul şi pe o platformă comună cu partea carosabilă. Problema este însă că pe mai multe străzi din municipiu, pistele de biciclişti nu numai că au fost amplasate pe carosabil, ceea ce nu este atât de deranjant dacă se lasă loc suficient şi pentru maşini, dar au luat o bună parte dintr-una din benzile de mers.

O situaţie foarte gravă din acest punct de vedere este la intrarea Arad dinspre Vladimirescu, unde pista de bicliclete este de fapt o adevărată capcană pentru biciclişti. Motivul? Pista ocupă o jumămate din banda din dreapta, astfel încât şoferii care circulă pe banda cu pricina trebuie să pătrundă şi pe pistă, mai ales la orele de vârf, când traficul este foarte aglomerat şi vor să îşi continue drumul pe strada Şiriei. Asta, în condiţiile în care pista cu pricina a fost „construită” (de fapt au fost trase nişte linii pe asfalt) pe una dintre cele mai circulate artere din ţară, am putea spune, pentru că majoritate maşinilor care vin de pe DN 7 (parte a Coridorului IV Pan European) şi urmează să îşi continue drumul spre vama Nădlac trebuie să treacă pe acolo. Ne întrebăm de ce proiectantul a ales soluţia cu pricina, când pe marginea drumului era loc suficient pentru construirea unei piste în adevăratul sens al cuvântului, aşa cum s-a construit în Vladimirescu, spre exemplu sau între Vladimirescu şi Arad? Să fi dorit cineva să facă economie? Nu ştim.

Soluţie aleasă în ciuda studiului de fezabilitate

De menţionat că în studiul de fezabilitate realizat de SC Sercotrans SRL, o firmă din Deva, aşa cum este prezentat într-o anexă a Hotărârii CLM nr. 314/28 decembrie 2011, se arată că „Municipiul Arad este principala poartă de intrare în România dinspre Uniunea Europeană şi cel mai important nod rutier şi feroviar din vestul României situat pe coridorul IV Pan – European care leagă ţările din vestul Europei cu cele din Europa de sud-est şi Orientul Mijlociu. […] La recensământul din anul 2002 avea o populaţie de 172.827 locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct major de importanţă în ceea ce priveşte industria, cât şi ca un nod în transporturi. Accesul în municipiul Arad se realizeaza pe drumurile naţionale DN 7, DN 69, DN 79. Este cunoscut faptul că, municipiul Arad, se confruntă cu o deficienţă majoră în ceea ce priveşte pistele de biciclişti, menite să asigure deplasarea în condiţii de siguranţă a persoanelor ce folosesc bicicleta ca mijloc de transport pentru deplasarea pe străzile orasului”. Deci, unul dintre motivele, dacă nu cel mai important, care au dus la realizarea proiectului de construire a pistelor de bicliclete era ca bicicliştii să poată circula în condiţii de siguranţă. Sigur, sunt zone în municipiu unde acest lucru se întâmplă, dar cu siguranţă nu la intrarea în Arad dinspre Vladimirescu. „În acest sens, dar şi în vederea încurajării a câtor mai mulţi cetăţeni în ceea ce priveşte folosirea bicicletei ca mijloc de transport şi/sau recreere, se impune amenajarea unor piste de biciclişti pe raza întregului municipiu, pornind de la traseele identificate cu ocazia elaborării studiului privind dezvoltarea reţelei de circulaţie din Municipiul Arad, studiu ce stă la baza «Masterplanului de transport şi trafic al Municipiului Arad», masterplan aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Arad. În prezent circulaţia bicicliştilor se desfăşoară pe partea carosabila şi pe trotuar, participanţii la trafic nefiind în siguranţă”, se mai arată în document. Problema este că, în zona despre care vorbim, bicicliştii trebuie să circule tot pe partea carosabilă, printre maşini, pentru că şoferilor le este aproape imposibil să ocolească pista. „Străzile municipiului Arad sunt utilizate de toţi deţinătorii de vehicule de pe raza municipiului Arad, alimentând traficul care se desfăşoară pe aceste străzi. Acest trafic diversificat, animat de vehicole care circula cu viteze diferite şi de gabarite diferite, poate da naştere – şi adesea o face – la blocaje în trafic si accidente care se soldează cu victime omeneşti”, mai spun autorii studiului.

„Pistele au fost construite conform proiectului”

Contactată telefonic, Corina Drăghici, purtătoarea de cuvânt a Primăriei, susţine că pistele au fost construite conform proiectului. Nu contestăm acest lucru, după cum nu contestăm nici faptul că firmele de construcţii care au făcut pistele au lucrat cum scrie la carte. „Toate pistele sunt realizate în baza unui proiect tehnic, întocmit de nişte specialişti, în baza unor considerente obiective şi a normelor legale privind aceste construcţii rutiere”, a declarat Corina Drăghici.

Recomandările redacției