Plafonarea tarifelor RCA vine cu scumpiri la Arad, însă pentru moment majorările nu sunt foarte mari

0
252

Hotărârea de Guvern prin care s-au plafonat tarifele RCA a intrat, începând de vineri în vigoare. Conform Mediafax, potrivit noilor reglementări impuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în cazul autoturismelor deținute de persoane fizice, tarifele maxime variază între 547 lei şi 3.087 lei, în funcţie de capacitatea cilindrică a maşinii şi vârsta şoferului, iar la mașinile folosite pentru transportul mărfii prima este între 749 lei şi 2.979 lei. În ceea ce privește persoanele  juridice, tarifele practicate pentru asigurarea autoturismelor sunt cuprinse între 885 lei şi 1.285 lei, iar pentru asigurarea mașinilor de transport marfă, între 943 lei şi 7.534 lei. Jurnaliștii de la Mediafax scriu că au fost stabilite tarife maximale pentru: autoturisme, autoturisme de teren şi autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maxim nouă locuri; autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de nouă locuri, cum ar fi microbuze, autobuze, autocare, inclusiv autospecializate etc.; mo­tociclete, mopede, motocicluri şi ATV-uri cu sau fără ataş; tractoare rutiere; autovehicule destinate transportului de mărfuri; remorci şi semiremorci; alte vehicule, precum vehicule cu regim special și utilaje.
Prețul cel mai mic
Imediat după ce ASF-ul a dat publicității propunerile sale cu privire la plafonarea tarifelor, excluzându-se criteriul zonal, s-au dat câteva exemple cu privire la costurile pe care ar fi urmat să le suporte diverși proprietari de mașini. În cazul autoturismelor, exemplul standard a fost cazul unui șofer cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani, care conduce o mașină cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1,2 și 1,4 litri. Plafonul maxim stabilit pentru această categorie de conducători auto a fost de 610 lei pe an, ceea ce, după cum am spus într-unul dintre numerele trecute ale ziarului nostru reprezenta jaf la drumul mare. Cu atât mai mult cu cât, un astfel de șofer plătea anul trecut pentru o poliță pe un an, undeva între 300 și 400 de lei, în funcție de clasa de bonus și de localitatea în care își avea domiciliul. Vestea rea este că începând cu ziua de vineri, trebuie să plătească o sumă mai mare, chiar dacă între timp i-a crescut clasa de bonus, de la B 8 la B 10 spre exemplu, lucru care este cât se poate de contrar oricăror norme care reglementează piața asigurărilor. Cea mai ieftină poliță de asigurări pentru un șofer de 31-40 de ani, care conduce o mașină cu motor de 1,4 și are o clasă de bonus B 10, neavând accidente în ultimii ani, este 315 lei pe an. Asta, în condițiile în care sunt și firme de asigurări care preferă să vândă mai mult și mai ieftin, decât mai puțin și mai scump. Sunt însă și societăți care cer mai mult, 331 de lei, 336 de lei, 374 de lei sau chiar 379 de lei. Reprezentanții firmelor de asigurări spun că prețurile pot fi mai mari sau mai mici, în funcție de clasa de bonus a șoferului, în funcție de vârsta acestuia și în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii pe care o conduce.
Având în vedere că șoferii au la dispoziție mai multe firme de asigurări, prețul cel mai mic pare a fi cea mai bună alegere, atât pe termen scurt, pentru că astfel suma aruncată pe apa sâmbetei este mai mică, iar pe termen lung ar putea duce la o scădere a pre­țurilor praticate de asiguratorii mai lacomi, după ce vor vedea că numărul clienților creduli va scădea.
Asiguratorii, între indulgența ASF și transportatori
În ceea ce-i privește pe reprezentanții ASF, aceștia spuneau nu cu mult timp în urmă că „tari­fele de primă RCA maxime au fost determinate pe baza metodologiei adoptate de Consiliul ASF pe data de 5 octom­brie, în urma unui proces de consultare publică, iar calculele respectă atât prevederile OUG 54/2016, cât și practicile actuariale general acceptate în industria asigurărilor. Formula de calcul cuprinde frecvența daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflația daunelor și încărcarea de siguranță, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziție și administrare, fixe și variabile, precum și încărcarea de Bonus/Malus (15%) și cota de profit (1%) […] Cheltuielile de achiziție și administrare ale societăților de asi­gurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asigurătorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2%, şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice. De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deținut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei. Totodată, pe segmen­tul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei.”
Fără discuție, în urma aplicării acestui plafon, avantajaţi sunt şoferii din oraşele mari, care plăteau până acum prime de asigurare şi cu câteva sute de lei mai mari decât tarifele maximale, însă de vineri povara se mută pe umerii şoferilor din localităţile mai mici, mai puţin predispuşi la accidente, care trebuie să plă­tească o „taxă de solidaritate”.
De menționat că nici reprezentanții transportatorilor nu sunt mulțumiți de modul în care a ges­tionat ASF această problemă și nici de modul în care reacționează asiguratorii. „Invit multinaţionalele din asigurări care declară că afacerea lor este în pierdere de ani de zile, în România, să se orienteze spre alte ţări, unde acestea cred că îşi vor putea face de cap, aşa cum şi-au făcut în ultimii 10 ani”, susținea, cu puțin timp în urmă, într-un comunicat de presă Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederației Operatorilor de Transport Autorizați din România (COTAR).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.