Carnea de porc în viu se vinde la poarta fermei cu 5,2 lei/ kilogram, sub preţul de cost al producătorului român, în timp ce preţul în micile gospodării ajunge şi la 14 lei pe kilogram, mai mult decât dublu, a declarat pentru AGERPRES preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), Ioan Ladoşi. Situația este valabilă și în județul Arad, unde, în ciuda închiderii restaurantelor în mai multe localități, cererea nu se poate spune că a intrat în declin. 

„Se observă că piaţa românească este una paralelă, avem o piaţă oficială, cea a fermelor comerciale înregistrate sanitar – veterinar şi avem piaţa porcilor din gospodăriile populaţiei. Dintotdeauna a existat o diferenţă majoră de preţ între cele două pieţe. Noi efectiv ne zbatem la limita profitabilităţii, având în vedere că vindem porcii în viu la poarta fermei cu 5,2 lei/kg. Preţul este cu 30% mai mic decât anul trecut în aceeaşi perioadă şi cam tot cu 30% sub costul de producţie. În acest moment mergem în pierdere”, a spus Ioan Ladoşi.

Pe de altă parte, el a subliniat că piaţa micului gospodar este una extrem de activă şi total necontrolată, iar porcul în viu se vinde în aceste locuri la preţuri de 2-3 ori mai mari decât cele pe care le pot primi producătorii din industria cărnii de porc.

„Spre deosebire de noi, piaţa aceasta paralelă a micului gospodar este una extrem de activă şi total necontrolată. În contextul actual, preţul la poarta micii gospodarii este undeva între 12 -14 lei pe kilogram în viu, mai mult decât dublu. Această chestiune este foarte uşor explicabilă pentru că micul gospodar intră direct în negociere cu consumatorul final. Eu pot să înţeleg şi creşterea preţurilor la gospodăriile populaţiei, având în vedere scumpirea cerealelor din acest an, dar trebuie să avem mare grija şi să cumpărăm porc sau carne de porc de acolo unde avem certitudinea că există o certificare sanitar-veterinară şi nu ne punem viaţa în pericol”, a avertizat reprezentatul APCPR.

Acesta a precizat că producătorii români de carne de porc nu controlează sub nicio formă preţul cărnii din magazine, pentru că nu există un contact direct cu cumpărătorul final, iar puterea de negociere este extrem de limitată faţă de retailer. 

 

 

 

 

Recomandările redacției