În ultimii ani au apărut o serie de firme private de curierat, care treptat au început să funcționeze mai rapid și mai bine decât Poșta Română. Și în unele situații cu prețuri comparabile, mai ales în ce privește serviciile de coletărie. Asta în ciuda faptului că exista deja pe piață o companie numită Poș­ta Română, care avea un monopol absolut. Plus avantajul strategic de a deține un oficiu aproape în fiecare localitate din România.
Toate acestea s-au topit precum untul pe o plită încinsă. Și trebuie să recunoaștem, calitatea serviciilor a scăzut. Fapt ce este consemnat și de către ANCOM, care a verificat activitatea acestei companii pe o perioadă mai lungă de timp.
„În cadrul unei acțiuni de control desfășurate la CNPR, am verificat respectarea de către companie a obiectivelor de calitate pentru anul 2019, prevăzute în legislația din domeniul serviciului poștal universal. Pentru că CNPR nu a îndeplinit cerințele minime de calitate impuse de reglementările în vigoare, neasigurând livrarea la timp a trimiterilor interne de corespondență prioritară, am aplicat o amendă în cuantum total de 35.000 lei”, a declarat Cristin Popa, director executiv al ANCOM.
În calitatea sa de furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale din România desemnat prin Decizia preşedintelui ANCOM nr. 1158/2013 ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale din România, pentru perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2019, Compania Naţională Poşta Română (CNPR) avea obligația de a respecta o serie de cerințe minime de calitate impuse de ANCOM pentru trimiterile de corespondență interne din cea mai rapidă categorie standard din sfera serviciului universal, printre care: livrarea trimiterilor interne de cores­pondență prioritară în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii, în procent de minim 85%; – livrarea trimiterilor interne de corespondență prioritară în cel mult patru zile lucrătoare de la data depunerii, în procent de minim 97%.
În urma acțiunii de control efectuate de către ANCOM, reprezentanții Autorității au constatat că, pe parcursul anului 2019, CNPR nu a respectat cerințele minime de calitate impuse.
Astfel, CNPR a asigurat livrarea la des­tinatari a doar 51.80% din totalul trimiterilor interne de corespondență pri­- oritară în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii (în loc de minim 85%, așa cum prevede obligația legală impusă de ANCOM), respectiv doar 78% din totalul trimiterilor interne de corespondență prioritară în cel mult patru zile lucrătoare, în loc de minim 97%, așa cum prevede obligația legală impusă de ANCOM.
Totuși, în continuare, pentru perioada 1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024, Compania Naţională Poşta Română a fost desemnată prin Decizia preşedintelui ANCOM nr. 1363/2019 ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale din România.
Conform prevederilor deciziei, CNPR are obligaţia să presteze pe întreg teri­toriul României, la tarife accesibile şi la anumite standarde de calitate, o serie de ser­vicii poştale. 

Recomandările redacției