fila

Pentru prima oară în România, la Arad, se va cânta Requiemul compus de Karl Jenkins în 2005, o lucrare care după părerea muzicologilor va deveni una de referință pentru istoria muzicii universale.

Explorează sonorităţi pline de vitalitate, mixturi de genuri, culturi şi perioade istorice, scriind muzică pentru un auditoriu larg: Karl Jenkins, unul dintre compozitorii de mare succes ai ultimelor decenii este abordat  în medalionul vocal simfonic din ultima seară de joi a lunii martie, titlurile asumate pentru prima oară în repertoriul ansamblurilor de concert ale României figurând în topul celor mai apreciate audiţii mondiale: Palladio – un veritabil concerto grosso de secol XX şi Recviemul, o partitură veche de un deceniu.

Compus în tradiţia genului muzical cunoscut de secole, Recviemul lui Karl Jenkins este una dintre lucrările de mare impact ale acestui timp. Partitura utilizează textul latin al slujbei funebre însă împleteşte în ritualul  litugic apusean, poezii funebre japoneze, scrise în formă de haiku-uri, de personalităţi artistice faimoase – Gozan Koshigaya, Issho Kosughi, Hokusai Katsushika, Kaga-no-Chiyo, Banzan. Conexiunea realizată de Jenkins între cele două culturi dar şi adânca spiritualitate pe care o inspiră împreună muzica şi textul, este o trăsătură proprie lumii moderne, lucrarea fiindu-i întru totul adresată acesteia.

Un deceniu desparte Recviemul de Palladio, celebrul concerto grosso realizat în 1995 şi dedicat orchestrei de coarde. Inspirat de arhitectul italian din secolul al XVI-lea, Andrea Palladio, a cărui creaţie întruchipează idealul armoniei şi ordinii renascentiste, el prefaţează partitura uneia dintre cele mai cântate creaţii vocal simfonice ale lumii moderne.

În seara de 26 martie, la ora 19.00, la pupitrul orchestrei simfonice şi al corului academic  pregătit de Robert Daniel Rădoiaş se află dirijorul italian Roberto Salvalaio.

Recomandările redacției