Oameni importanți ai Teatrului Clasic „Ioan Slavici” au vorbit astăzi, începând cu ora 11 despre cele mai așteptate premiere de pe scena Teatrului Clasic din Arad, dar și despre restul pieselor care se vor juca în perioada 10-19 mai la cea de-a 7-ea ediție a „Festivalului Internațional de Teatru Nou”.

Această ediție a dat startul cu o piesă unică și continuă cu un maraton de 22 de piese în decursul a 10 zile, o provocare atât pentru organizatori, cât și pentru public.

Piesele de rezistență din acest an sunt două la număr, una dintre acestea fiind „Familia Tót“, apărând deja pe scena teatrului în data de 5 mai a.c., cea de-a doua fiind intitulată „Omul cu mârțoaga”, jucată în data de 9 mai a.c., începând cu ora 19:00, sub îndrumarea regizorului Laurian Oniga și contruită pe un text semnat de George Ciprian.

Regizorul Laurian Oniga a ales acest text pe baza unor principii clare după care se ghidează. Din spusele acestuia, el și-a dorit foarte mult să pună în scenă un text care a fost scris după Ion Luca Caragiale care a fost un autor român de teatru cunoscut și de necontestat, unul dintre puținii oameni importanți pentru teatrul românesc.

Astfel, pentru că de câțiva ani, regizorul Laurian Oniga este preocupat de dramaturgia românească ce a urmat după Ion Luca Caragiale, acesta s-a oprit la textul scris de George Ciprian și a hotărât să îl pună în scenă.

George Ciprian e un autor important. Actor, om de teatru cu știința scrierii textului pentru scenă. Puțini sunt în situația asta. Textul creat de el are și o poveste teribil de interesantă, dar și o morală. Și profunzimi pe care la prima vedere poți să nu le observi. Nu este o comedie facilă”, spune Laurian Oniga.

Motivul principal pentru care regizorul Laurian Oniga a ales textul lui George Ciprian este datorită sentimentului de nostalgie pe care îl simte atunci când se gândește la ceea ce se găsește în această piesă de teatru. Regizorul simte că textele de acest gen îl trimit pe el, cel de astăzi, în perioada interbelică pe care, din păcate pentru el, nu a apucat să o trăiască decât prin poveștile bunicilor.

De asemenea, pentru că îl încearcă o mulțime de sentimente de regret pentru ceea ce nu a putut să trăiască și de dor pentru amintirile frumoase care i-au fost transmise prin pozele și poveștile bunicilor, el vrea acum să împărtășească astfel de trăiri cu toți iubitorii de teatru.

Acțiunea din „Omul cu mârțoaga” se țese în jurul lui Chirică, un cetățean simplu, cu o profesie anostă, cea de arhivar. Își vede de slujbă, dar o duce greu, acesta fiind amenințat de proprietăreasă că îl va evacua din locuință pentru că rămânea mereu dator cu chiria. Soția îi reproșează constant existența strâmtorată la care a condamnat-o, așa că, eroul nostru caută și găsește la un moment dat o soluție pe care o consideră salvatoare. El încasează niște bani dați cu împrumut, își cumpără un cal de curse, pe Faraon al V-lea, o gloabă care stârnește hazul tuturor fiindcă ajunge mereu ultima în orice cursă. „Soluția” găsită de Chirică se dovedește a fi un eșec care duce la destrămarea căsniciei și astfel ajunge subiect de batjocură pentru toată lumea. Toate acestea până într-o zi când se întâmplă o minune.

Printre numele importante care vor apărea pe scena teatrulu se regăsesc Daniel Chirilă, dar și Florin Piersic Jr., piesele fiind venite de la teatre din toată țara.

Aceste 22 de piese nefiind neapărat rodul celei mai bune selecții, cât este vorba despre ceea ce se poate aduce deoarece sunt foarte multe teatre în țară, actorii sunt suprasolicitați și este greu să îi aduci în scenă pe cei mai buni dintre ei.

Alte piese care se vor juca în această perioadă sunt: „Navigatorul”, Noi, nu, nicioadată”, „Frați”, „Pisica lui Schrödinger”, „Dansul Delhi”, „Lumea dinăuntru”, „Avalanșa”, „Crud”, „Jurnal de România. Timișoara”, „Triburi”, „Monstrul nisipurilor”, „153 de secunde”, „Schneider și Schuster”, „Taximetriști”, „OST (Organic Sound Twist)”, „Amintiri”, „Ultima bandă a lui Krapp”, „Just Push Play”, „Têtes d’Affiche”, „Emigranții”.

Recomandările redacției