pesa imperio imperio primaNe ţinem de cuvânt şi revenim cu detalii privind strânsa legătură dintre primarul Aradului, Gheorghe Falcă, şi cei de la Astra Vagoane Călători, firmă pentru care, cum am arătat în numerele trecute ale ziarului nostru, se pre­găteşte licitaţia pentru tramvaie în va­loare de 8,7 milioane de euro. Aşa cum scriam în materialele precedente refe­ritoare la acest subiect, primarul Gheorghe Falcă a pregătit minuţios această licitaţie, anunţând de acum doi ani că va cumpăra tramvaiele Imperio produse de Astra Călători. Ce nu ştie lumea din Arad e faptul că până să cumpărăm noi aceste tramvaie, puterea portocalie de dinainte de 2012 a încercat să bage produsele Astra Călători pe gâtul clujenilor. De fapt, noi am promis că vom prezenta pe larg acest caz, numai bun pentru studiul DNA, ca şi cel de la Arad, unde probabil că cineva se va sesiza până la urmă, dacă nu a şi făcut-o deja.
Dedicaţie pentru
Astra Călători?
În toamna anului 2011, Primăria Cluj-Napoca a organizat o licitaţie pentru achiziţionarea a 12 tramvaie noi. Totul pe o procedură transparentă, nu ca cea de la Arad, cu documentaţia publicată pe SEAP, nu ca la Primăria Arad, cu avizul ANRMAP, nu ca la Primăria Arad. Ce era ca la Arad, era faptul că licitaţia mirosea de la distanţă a dedicaţie pentru una dintre combatante, aşa cum ne informează presa clujeană, din care vom cita în cele ce urmează, pentru a nu fi acuzaţi de subiectivism, că de lipsă de patriotism am fost acuzaţi destul.
Licitaţia cu pricina a început cu stângul, fiindcă una dintre participante, Alstom Transport, din Franţa, a consi-derat că preţul de 1,2 milioane de euro pentru un tramvai este mult prea mic, aşa că a contestat la CNSC, contestaţie care i-a fost acceptată. În schimb n-a fost acceptată o altă contestaţie, care se referea la termenul de şase luni în care trebuie livrate primele şase tramvaie, termen considerat de specialişti ca fiind o dedicaţie pentru cei de la Astra Vagoane Călători. Iar dacă e vorba de Astra Călători, la CNSC nu se acceptă contestaţii decât pro. O dată rezolvate contestaţiile, la Primărie au fost depuse trei oferte, de la societăţile Alstom Transport, Astra Vagoane şi Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Polska Akcyjna.
Cei de la Ziua de Cluj scriau, în 23 noiembrie 2011, faptul că, „Caietul de sarcini aferent procedurii are însă o serie de elemente despre care specia­liştii din piaţă spun că se mulează pe o procedură „cu dedicaţie”. În primul rând, termenul de livrare a tramvaielor din prima comandă este mult prea scurt, iar documentaţia implică cumpărarea componentelor tramvaielor din acelaşi loc. Mai mult, pentru întârzieri nu sunt prevăzute penalităţi prea mari. Specialiştii atrag atenţia că furnizorii din domeniu au termene de livrare de un an doar pentru roţi, ceea ce înseamnă că socie­tăţile mari de profil, producătoare de tramvaie, nu se pot încadra în termenul impus de primărie. Mai mult, în caietul de sarcini conceput de municipalitate se solicită o experienţă similară de construcţie, în general, nu pentru tramvaie. „O singură societate din România poate furniza tramvaie în şase luni, în condiţiile din caietul de sarcini. Documentaţia nu prevede ca modelul de tramvai pe care îl va cumpăra primăria să fi fost vândut şi în alte locuri. Se prevede doar ca ofertantul să fi furnizat echipamente în trei oraşe diferite, fără să se specifice că acestea trebuie să fie tramvaie ca cele care urmează să fie livrate primăriei. Ofertantul poate să pre­zinte dovada că a livrat prototipuri, nu echipamente din aceeaşi gamă ca cele din caietul de sarcini”, au subliniat specialiştii în domeniu, arată cei de la Ziua de Cluj.
Astra pierde licitaţia, câştigă la CNSC
Deşi documentaţia era pregătită pentru o anumită firmă, nimeni nu s-ar fi gândit că există vreo societate care ar putea veni cu un preţ mai mic, principalul criteriu pentru câştigarea licitaţiei (ceea ce la Arad nu se mai întâmplă, fiindcă avem experienţa nefericită de la Cluj, iar la preţ nu poţi face şmecherii). Aşa că licitaţia a fost câştigată de polonezii de la PESA, despre care au apărut deja materiale negative în presa arădeană, plătite se ştie de cine. Vagoane a pierdut licitatia având un preţ cu 429.000 de euro mai mare pe tramvai, însă a contestat la CNSC, invocându-se faptul că tramvaiul polonez ar avea o şă simplă la vatman, iar în ca­ietul de sarcini sunt prevăzute două. Cum la CNSC cei de la Astra Vagoane Călători au mare trecere, bineînţeles că au câştigat pe o prostie, fapt remarcat şi de primarul interimar al Clujului, Radu Moisin (primarul care întocmise caietul de sarcini, Sorin Apostu, fusese între timp arestat).
„Tramvaiul polonez costă 1,4 mi­lioane de euro, iar cel arădean 1,9 mi­lioane de euro, diferenţa între cele două este de 429 de mii de euro. Nu poţi să te joci. Nu poţi să faci chestiuni ilegale. Membrii co­misiei de licitaţie au decis să îmi propună să contestăm decizia CNSC la Curtea de Apel Cluj. Am fost de acord pentru că dife­renţa aceasta nu am avut cum să o justific. Au constatat că la tramvaiul arădean este o uşă dublă din care în partea dreaptă se intră la vatman, iar la polonezi este o uşă simplă unde se intră la vatman şi o uşă dublă prin care să intre călătorii. La polonezi am avut chiar trei intrări, faţă de numai o intrare dublă cum prevedea caietul de sarcini. Deci oferta a fost mai bună. Pe această mică chichiţă au spus daţi mai mult cu 429.000 de euro“, a declarat primarul interimar Radu Moisin, în emisiunea Ştiri de Cluj LIVE.
Falcă, acuzat de presiuni la Cluj
În 12 februarie 2012, în Ziua de Cluj apare un amplu material, ca urmare a contestaţiei acceptate de CNSC, în care colegii noştri din Cluj prezintă cum se poate ca o firmă de pe locul doi, cu un preţ cu 429 de mii de euro mai mare, să fie aproape de a câştiga licitaţia. „Sfidând punctajul din caietul de sarcini, Astra Vagoane este pe cale să-şi adjudece achiziţia de tramvaie a Primăriei Cluj. Este o situaţie pe care ZIUA de CLUJ o anticipa încă de anul trecut, din noiembrie, în piaţă vehiculându-se şpăgi şi comisioane uriaşe în acest caz“, încep cei de la Ziua de Cluj.
Aceştia susţin că cei de la Astra Vagoane Arad ar fi făcut presiuni pe linie politică, pentru ca CNSC să le accepte contestaţia cu privire la uşi, după ce în primă instanţă le respinsese o contestaţie în care susţineau că procedura de licitaţie nu ar fi fost respectată. Iată ce scriau cei de la Ziua de Cluj: „Astra a motivat că oferta propusă de societatea poloneză ar fi neconformă cu caietul de sarcini. Decizia CNSC a oferit de data aceasta câştig de cauză societăţii Astra Vagoane Arad, deşi nimeni nu înţelege cum s-a putut ajunge la un astfel de rezultat. Surse din interiorul Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) au informat pentru ZIUA de CLUJ că reprezentanţii Astra ar fi făcut presiuni pe linie politică pentru a obţine acest contract. De altfel, conform presei centrale şi locale, omul de afaceri Valer Blidar, care se află în spatele societăţii Astra Vagoane, s-ar afla în strânsă legătură cu primarul Aradului, Gheorghe Falcă. Acesta din urmă, membru de vază al PD-L, recunoscut la nivel central, ar fi primit încă de la început garanţia că va avea asigurat contractul de tramvaie al Clujului. Pentru că a intervenit firma poloneză, Falcă ar fi făcut presiuni tocmai la guvern pentru ca problema să fie soluţionată de către CNSC, spune sursa ZIUA de CLUJ: „(…) apare, bineînţeles, telefonul unui român de bine. Cine credeţi că este? Vestitul Falcă de la Arad, care solicită să se rezolve totuşi în favoarea firmei arădene (care, de fapt, este o firmă germană). Şi de atunci (aproape două luni) se caută nod în papură firmei poloneze”, spune sursa ZIUA de CLUJ“.
Primăria nu se lasă şi câştigă în instanţă
Dacă primar al Clujului ar fi rămas bunul coleg al lui Falcă, Sorin Apostu, între timp arestat, probabil licitaţia s-ar fi reluat. Aşa însă, primarul interimar Radu Moisin a mers în instanţă, pentru că i s-a părut inacceptabil, cum e şi normal, ca Primăria să fie nevoită să dea cu 429 de mii de euro mai mult, lucru ce se va întâmpla probabil la Arad, fiindcă aici se aude că e aranjat în aşa fel încât să nu câştige preţul cel mai mic. „S-a spus că una dintre uşile cu care e dispus tramvaiul polonezilor ar fi simplă, şi nu dublă, aşa cum era prevăzut în caietul de sarcini, însă această uşă nici nu ar avea nevoie să fie dublă, pentru că ea se află în zona de acces a vatmanului, ca şi la troleibuz, de altfel. Şi din acest motiv suntem, practic, nevoiţi să plătim societăţii Astra cu aproape jumătate de milion de euro mai mult“, a spus purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu, în Ziua de Cluj, care dezvăluie: „Sursa ZIUA de CLUJ susţine că motivul CNSC nu este decât o găselniţă, pentru a da câştig de cauză so­cietăţii Astra Vagoane: Minciună. Caie­tul de sarcini cerea minimum 4 uşi duble pentru fiecare garnitură, iar polonezii au pus 4 uşi duble şi două uşi simple, deci peste cerinţa caietului de sarcini. Acum, ca să-l rezolve pe Falcă, caută nod în papură polonezilor, care în mod sigur nu se vor lăsa(…). Parcă văd că în iunie se va termina linia până la gară şi vom circula tot cu tramvaiele vechi, că doar trăim în România portocalie“.
Numai că, în februarie 2012, România portocalie a căzut la datorie, astfel că Primăria Cluj a câştigat procesul la Curtea de Apel Cluj.
Revin portocaliii, nu se mai cumpără tramvaie
În 27 martie 2012, Primăria Cluj a semnat contractul cu cei de la PESA, pentru achiziţia celor 12 tramvaie noi, din care am înţeles că s-au şi livrat câteva bucăţi, vreo patru. Nu prea multe, pentru că între timp a ajuns primar Emil Boc, iar telenovela a reînceput. Ceea ce nu reuşise să impună în perioada cât era prim ministru va încerca probabil din nou, cel puţin aşa acuză presa din Cluj, care susţine că Emil Boc nu a inclus pe lista de investiţii din acest an banii pentru achi­ziţia de noi tramvaie, deşi există un contract în acest sens. Cum acordul cadru cu polonezii era valabil un an, probabil portocaliul Boc va demara o nouă licitaţie la care, bineînţeles, preţul nu va mai fi criteriul principal şi, probabil, vom avea termen şi mai redus de livrare, specificaţii şi mai stricte la uşi şi alte criterii pentru a câştiga cine trebuie. Poate de data asta Boc va reuşi să-şi respecte promisiunile faţă de colegul Falcă.
Iar Falcă, la rândul său, îşi va onora obligaţiile faţă de cei de la Astra Vagoane Călători, aşa cum anunţase încă de la lansarea tramvaiului Imperio, pe care îl vedea circulând mai întâi la Arad, iar apoi în alte oraşe ale ţării, primul probabil fiind Clujul.

Lasă un răspuns

  • Mircea68 spune:

    Ce patrioti sunteti voi? 🙂 In loc sa va bucurati ca vor avea aradenii de lucru cu tramvaiele noi… voi va legati de niste nimicuri gen lege, spaga si din asta. Domnul primar vrea doar sa faca un bine orasului si sa nu se cumpere de la nemernicii aia de.. polonezi. 🙂
    N-ati inteles nimic! 🙂

Recomandările redacției