Era cunoscut faptul ca la Timişoara, ar fi apărut primul sistem de transport urban, în realitate însă , potrivit unei lucrări monografice lansate recent, cu aproape un deceniu înainte de momentul circulaţiei primului tramvai cu cai pe străzile Timişoarei, în Lipova, o mică localitate de pe malul stâng al Mureşului, acest mijloc de locomoţie era deja o prezenţă cotidiană.

Potrivit informaţiilor cuprinse în lucrarea Staţiile C.F.R. Radna-Lipova(autor:Radu Bellu), la începutul anului 1860, în actualul oraş Lipova a fost înfiinţată o mică linie de tramvai, al cărei traseu lung de aproximativ 4 kilometri asigura legătura între „Bazarul Turcesc” din centrul localităţii şi băile care începuseră să devină o căutată destinaţie turistică balneară. Vagonul era tras de doi cai si era un mijloc comod de acces între oraș și Băi. Calea de rulare avea o lungime de 3,742 km cu un ecartament îngust de 700 de milimetri și făcea legătura între orașul Lipova și stațiunea balneară de la periferia sudică Băile Lipova, unde se afla un izvor de apă minerală . Traseul începea din Bazarul turcesc și continua pe strada Nicolae Bălcescu, strada Bogdan Petriceicu Hasdeu, strada Lugojului până la marginea sud-vestică a orașului. De acolo urma vechiul drum spre Lugoj până la stațiunea balneo-climaterică.

În anul 1936 stațiunea balneară a fost extinsă și modernizată, șinele de tramvai au fost scoase, iar pe acest traseu au circulat în cele din urmă autobuze.

Câțiva ani s-a negociat pentru schimbarea modului de tracţiune al tramvaielor.

După mai mulți ani de exploatare a tramvaielor cu tracţiune animală, odată cu creşterea spectaculoasă a interesului pentru transpunerea în viaţa de zi cu zi a nenumăratelor aplicaţii practice pe care le oferea noua „minune a tehnicii”, electricitatea, autorităţile locale au început să ia în calcul o eventuală schimbare a modului de tracţiune al tramvaielor.

Primele tramvaie propulsate de curentul electric, fabricate la uzinele „Johan Weitzer” din Arad, întâia fabrică de vagoane deschisă pe actualul teritoriu al României.

Recomandările redacției