profesoriNemulţumiţi că atât greva japoneză cât şi marşul de amploare din Capitală nu au avut ecoul scontat, cadrele didactice din învăţământul arădean se gândesc tot mai serios la declanşarea grevei generale. „În perioada următoare vom face un referendum, prin care vom afla care este părerea cadrelor didactice. În cazul în care îşi vor manifesta dorinţa de a intra în grevă generală, atunci acest lucru se va petrece la sfârşitul anului şcolar. Declanşarea grevei generale va presupune automat boicotarea anului şcolar“, susţine prof. Dănuţ Iene­şescu, liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.
Profesorii sunt nemulţumiţi de mai multe aspecte negative din sistemul educaţional. În ceea ce privește problema deblocării posturilor didactice auxiliare și nedidactice, sindicatele susţin necesitatea aplicării de urgență a prevederilor art. 5 alin. (4) din O.U.G. nr. 77/2013,  respectiv, posturile din învățământul preuniversitar de stat devenite vacante după data de 29 iunie 2013, să se ocupe conform principiului unu la unu – un post ocupat devenit vacant, un post ocupat, iar pentru posturile care erau blocate anterior intrării în vigoare a acestei ordonanțe  de urgență, să se găsească o soluție care să permită ocuparea imediată a acelor posturi absolut necesare pentru buna funcționare a unităților de învățământ.
Măsura suspendării ocupării posturilor vacante s-a aplicat cu prioritate posturilor didactice auxiliare şi nedidactice, astfel încât s-a ajuns în situaţia în care unităţile de învăţământ nu au mai putut încadra secretar de şcoală, administrator financiar, îngrijitori, bucătari, supraveghetori sau alte categorii de personal didactic auxiliar sau nedidactic. „În aceste condiții, cad în sarcina educatoarei sau profesorului pentru învățământ preșcolar așezarea, servirea și strângerea mesei, însoțirea și asistarea copiilor la toaletă, curățenia, pregătirea copiilor pentru somn și după programul de somn etc. În plus,  sunt numeroase situații în care unitățile de învățământ de nivel liceal (ce funcționează în imobile cu mai multe etaje și în care își desfășoară activitatea sute de elevi și cadre didactice) au încadrată o singură îngrijitoare,  sau multiplele cazuri în care fochistul este și paznic, mecanic etc. sau îngrijitoarea este și bucătăreasă, spălătoreasă, supraveghetor etc“, sus­- ţine Ieneşescu.
În ceea ce privește debirocratizarea sistemului de învățământ, cadrele didactice au subliniat necesitatea eliminării volumului uriaș de hârtii și situații care sunt solicitate perso­nalului didactic de către funcționarii din inspectoratele școlare și de cei din Ministerul Educației Naționale, documente lipsite de relevanță, care zac uitate în sertare.
Adrian Cotuna

Recomandările redacției