profesoriSătui de neonorarea promisiunilor din campania electorală, sindicatele din educaţie cer socoteală celor pe care i-au votat. Parlamentarii arădeni au termen până la sfârşitul acestei luni să vină cu soluţii la problemele semnalate de profesori. „Având în vedere faptul că, în ciuda tuturor promisiunilor făcute în campaniile electorale precum şi a programelor de guvernare din ultimii ani, nu s-a luat nici o măsură de rezolvare a problemelor cu care se confruntă învăţământul preuniversitar din România, vă rugăm să ne comunicaţi, în scris, până cel mai târziu miercuri, 30 aprilie 2014, modalitatea în care vedeţi dumneavoastră rezolvarea punctuală a fiecăreia dintre problemele prezentate“, a declarat prof. Dănuţ Ieneşescu, liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.
Răspunsurile politicienilor vor fi aduse la cunoştinţa tuturor profesorilor, membri de sindicat, presei locale şi centrale, precum şi Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, federaţie la care este afiliat sindicatul arădean.
Problemele profesorilor vor fi expuse atât fiecărui parlamentar arădean în parte cât şi candidaţilor la alegerile europarlamentare din 2014, de la care se aşteaptă răspuns.
Printre problemele expuse de profesori se numără cele legate de blocarea posturilor, birocratizarea excesivă a sistemului de învăţământ, nedecontarea navetei, lacunele din Legea Educaţiei Naţionale şi salarizarea personalului din educaţie.
„Deşi Legea Educaţiei Naţionale, ca şi predecesoarea sa – Legea Învăţământului, instituie caracterul de prioritate naţională a învăţământului şi prevede alocarea anuală din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale a minimum 5%, intrarea în vigoare a acestei prevederi a fost amânată an de an, şi prin Legea bugetului de stat pentru anul 2014 s-a acordat 3,2% din PIB. Efectele insuficientei alocări de fonduri pentru educaţie sunt tot mai vizibile şi fără bani se poate face doar o pseudo-reformă, iar învăţământul are nevoie de fonduri suplimentare pentru a oferi şanse egale tuturor copiilor şi pentru a putea limita efectele sărăciei, prin condiţii mai bune de studiu, prin acordarea unor facilităţi care să compenseze inegalităţile și să limiteze, în mod real, analfabetismul şi tendinţa de abandon şcolar care duc inevitabil la marginalizare socială, la creşterea numărului celor care nu se pot integra pe piaţa muncii“, ne-a declarat Ieneşescu.
Legat de birocratizare, la nivelul unităţilor de învăţământ sunt constituite 40 de comisii, din care personalul didactic trebuie să facă parte, în cadrul cărora se întocmesc diferite documente şi evidenţe, peste 400, majoritatea fără nici o însemnătate şi utilitate practică şi care nu fac decât să îngreuneze activitatea personalului didactic, în detrimentul calităţii actului educaţional. Soluţia ar fi constituirea unei comisii la nivelul ministerului care să identifice numărul de comisii ce trebuie să funcţioneze la nivelul unei unităţi de învăţământ, conform legislaţiei în vigoare, precum şi evidenţele care, în mod obligatoriu, trebuie întocmite de către cadrele didactice.

Recomandările redacției