Nici la capitolul transport public Aradul nu excelează. În afară de o mică parte de tramvaie noi și de autobuze de ultimă generație,care  însă urmează să vină, marea majoritate a mijloacelor de transport ar trebui să fi fost dată de mult la casat. Nu mai vorbim de frecvența de circulație, față de alte  orașe din țară și asta la prețuri ale abonamentelor cel puțin egale. Iar la bilete chiar mai scumpe decât în alte locuri. Și viteza de circulație este ca acum patru decenii. Avem de recuperat nu glumă și la acest capitol. Mai ales că tot îi dăm înainte cu viitorul verde. Mai puține emisii și mai mult electric cum ar veni. Dar cum să renunțe omul la mașină, dacă nu ai o alternativă rezonabilă de transport public? Adică viteză, frecvență și condiții civilizate. Mai este și un alt aspect: acela al digitalizării transportului public. Dar pentru asta este de  dorit să deții un parc de mijloace de transport, nu de ultimă oră, dar măcar decent.  Ca să poți să treci la implementarea unui sistem de e-ticketing, nu pe niște vechituri care au trecut de jumătate de secol. Alte orașe dispun deja de acest sistem. Și nu vorbim de București, ci de vecinii de la nord și de la sud, adică Oradea și Timișoara. Una peste alta, la acest moment există un plan care  prevede achiziția, proiectarea și instalarea sistemului de e-ticketing la nivelul sistemului de transport public, proiect în valoare de 12,5 milioane de lei. Este vorba de carduri inteligente, dispozitive de vânzare și reîncarcare a cardurilor, sisteme electronice de informare a pasagerilor, dar și acces Wi-Fi la internet la bordul tramvaielor și autobuzelor, precum și în stații. Aceste sunt  câteva dintre caracteristicile sistemului electronic de taxare a biletelor, e-ticketing, la care se lucrează în prezent. La acestea se adaugă o aplicație Android și iOS care va facilita accesul la toate mijloacele de transport în comun. Investiţia se va realizea din fonduri ale bugetului general al Municipiului Arad și fonduri nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Pentru ca tot acest sistem să fie și eficient ai nevoie de un parc auto și de tramvaie modern, care implicit pot oferi viteze și frecvențe de circulație decente, care să devină cu adevărat o alternativă la transportul auto individual. Chiar din informațiile actuale din  116 tramvaie, doar zece sunt noi, adică mai puțin de 10%. La autobuze din 107 bucăți, există 8 midibuze și 18 microbuze, adică un sfert. La acest capitol situația este ceva mai bună, dar departe de ce se cere acum. Una peste alta sau altfel spus, până la un viitor verde, care poate arăta extraordinar pe hârtie, situația la modul practic, este cam…albastră.

Lasă un răspuns

Recomandările redacției