Astra –Marta este o clădire prin care se vede cerul, dacă te uiți prin acoperiș. Da, țiglele sunt căzute și ploaia ori alte intemperii ale naturii distrug, pe zi ce trece, acest edificiu. Sau, mai bine zis ce  a mai rămas din el. Sigur este o clădire industrială până la urmă. Însă este valoroasă, pentru că aici s-au „scris“ file foarte importante din istoria economică a Aradului. În luna martie a acestui an, primarul Călin Bibarț s-a întâlnit cu  conducerea Fabricii de vagoane „Astra Rail Industries S.A.”, în vederea preluării gratuite a clădirii fostei fabrici de automobile „Marta”. „Vom primi ca donație această clădire, în vederea restaurării și integrării ei în circuitul turistic, pentru întregirea istoriei orașului“,a spus Bibarț, lăudându-se pe o rețea de socializare.  Amintim că această discuție și ipoteză de lucru a mai fost spusă și acum un an și mai bine. De fostul viceprimar Bognar Levente, acum consilier municipal. Nu s-a întâmplat  nimic. Nici atunci, nici acum. Dar care este istoria de peste un secol și un  deceniu a acestei clădiri? Aici s-a făcut primul automobil, iar după Marea Unire s-a trecut și la producția de avioane. Așadar în 1909  a fost finalizată o fabrica nouă, o construcție foarte modernă la acea vreme și cu soluții tehnice inedite pentru acele timpuri. Hala construită în sistem american; cu lungimea de 60 metri., lățimea de 40 metri. și înălțimea de 10 metri. oferea posibilitatea supervizării facile a tuturor fazelor procesului de producție. În 1922, după Marea Unire, s-a înfiinţat o secţie pentru construcţia de avioane, care după un an s-a transformat în Fabrica de Avioane Astra Arad. Așadar au mai trecut aproape șase luni și mai bine în care nu s-a întîmplat nimic.  Un început de lucrări,  o  activitate cât de cât, chiar timidă. O învelitoare metalică care să acopere măcar găurile din acoperiș, pentru ca apa să nu degradeze și mai tare clădirea. Adică fapte adevărate, care chiar să…țină de ploaie.

Recomandările redacției