La Compania de Transport Public Arad, în depoul de tramvaie de pe strada Cocorilor, a avut loc ieri prezentarea pu­blică a unui tramvai recondiţionat în integralitate şi care va fi pus în circulaţie în curând. Reabilitarea a fost realizată prin cooperarea CTP cu o firmă din Arad înfiinţată de un investitor italian, Fabio Logli. „Acesta este primul vagon reabilitat şi este o performanţă din toate punctele de vedere, cu toate inconvenientele de care ne-am lovit. Unul dintre inconveniente a fost vremea, temperaturile scăzute influenţând pe alocuri calitatea lucrului, dar este o experienţă din care toţi am avut de învăţat. Important este că am reuşit să arătăm că şi în România, în Arad, se pot realiza astfel de reabilitări eficiente şi cu costuri mici”, a spus Fabio Logli.
Unul dintre oamenii importanţi în acest proiect a fost arădeanul Marius Mariş, cel care a făcut „legăturile” între autorităţile locale şi CTP pe de-o parte, şi investitorii italieni pe de altă parte. Potrivit lui Mariş, vagonul reabilitat era unul dintre cele mai distruse vagoane aflate în proprietatea CTP Arad, de producţie germană şi fabricat în 1969. „Tocmai vechimea vagonului şi gra­dul excesiv de deteriorare ne-a determinat să-l alegem. S-a lucrat la recondiţionare exclusiv cu muncitori români, coordonaţi de Adriano Zannotti, originar din zona Brescia dar cu unul dintre părinţi român. Adriano a muncit alături de români zi de zi. În privinţa materialelor, s-a folosit o folie cu strat dublu: primul strat este purtător de culoare, cel de-al doilea fiind de protecţie – este impermeabil la razele ultraviolete, deci protejează culorile. Stratul protector este antigrafitti, deci orice desen va putea fi spălat chimic fără a rămâne urme şi fără a se afecta în vreun fel folia”, a spus Marius Mariş.

În privinţa culorilor alb-roşu, Marius Mariş a spus că „… nu este tramvaiul UTA” dar este o umbră de nostalgie în ale­gere: „Este mai degrabă «un tramvai numit dorinţă», fiindcă asta dorim pentru Arad: vagoane de tramvai frumoase, în culori vii, pe care să re­găsim şi culorile echipei de glorie a Aradului dar şi stema oraşului, totul făcut în aşa fel încât tramvaiul să devină chiar o emblemă a oraşului, o emblemă rulantă dacă vreţi”.
Tapiţeria a fost recondiţionată de muncitorii CTP, la o calitate remarcabilă, iar podeaua a fost „îmbrăcată” cu răşini sintetice a căror rezistenţă este garantată cinci ani, după o tehnologie ad-hoc datorită căreia suprafaţa a devenit antiderapantă.
Toată operaţia de recondiţionare a durat două săptămâni, „… dar se putea şi mai repede…” au spus artizanii reabilitării.
Nimeni n-a vrut să pronunţe vreo cifră despre costuri. După multe insistenţe şi folosind un „artificiu”, am reuşit să aflăm nu cât a costat reabilitarea şi… cât nu a costat: „Nu a costat 6.000 de euro”, ne-au spus zâmbind cei chestio­naţi. Tot ei au ţinut să amintească spriji­nul şi suportul pe care l-au avut perma­nent din partea autorităţilor locale.

  • nana Veta spune:

    si trambvaiele alea noi care nu incap in statii, cand le pune pe linie Falcosu? ca oi muri si nu moi putea bucura de ele!!!!

  • eu spune:

    Asta ii reabilitare !! Sunteți cu mult în urma fata de ce au făcut cei din Iași sau București. Tramvaiul este fabricat în 1963 nu 1969, și nu era cel mai degradat tramvai din ctp sunt altele mai groaznice. Zice D Neacsiu in reportaj ca acel tramvai ”va aduce mai multi călători”, dansul tot scoate din cursele de pe fiecare linia, modifica programul astfel încât noi călătorii întârziem la servici și pe lângă asta dam și o grămada de bani pe bilete și abonamente ca șefii sa o ducă bine.

    Mai bine s-ar aduce un număr mai mare tramvaie second-hand din Germania fabricate în anii 1980-1990 care arata și funcționează impecabil, modernizate, consum redus, confort etc. (ex. de orase de unde s-ar putea aduce: Erfurt, Gera, Halle, Schöneiche, Augsburg si Berlin (dar la acelea trebuiesc modificate boghiurile).
    Decât investirea banilor în niște vechituri de 50-60ani. Tramvaie noi s-au tot promis de vreo 4 ani și nu vedem nici unul (sau poate exista și ii invizibil :-)))) ). Primăria nu vrea sa aducă SH-uri ca nu le iese atât ”mălaiul” la transport sau alte cheltuieli. Alte regii de transport public au adus tramvaie foarte bune din Germania, de ex. Iași, Oradea, Botoșani etc. toate felicitările acestor orașe. Toate stațiile din oraș au fost distruse pentru porcăria aia de tramvai care a fost prezentata proștilor de Arădeni și mai ales pensionarilor care se plimba toată ziua cu tramvaiul, care oricum arata ca un tanc pentru ecartamentul de 1000mm.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției