Se zvoneşte că viitoarea conducere a PSD intenţionează să schimbe numele şi sigla partidului. Am scris de nenumărate ori că PSD a rămas cel mai mare partid al ţării tocmai pentru că a fost rebranduit exact în momentele în care era nevoie de asta. Da, PSD trebuia să facă demult această rebranduire, dar aceasta nu înseamnă că te pui să schimbi peste noapte numele şi sigla partidului, cunoscute de către toată suflarea votantă a României. Rebranduirea este un proces de durată şi nu se face în ajunul alegerilor, ci cu mai mult timp înainte, pentru ca poporul PSD-ist să ştie care este noul nume al partidului. Înclin să cred că aceia care susţin efectuarea de urgenţă a acestei mişcări cu puţin timp înainte de alegerile locale de anul viitor sunt doar nişte cârtiţe, nişte cai troieni, care au misiunea de a împinge PSD în prăpastie. Care ar fi paşii unei veritabile rebranduiri? În primul rând, o alianţă electorală cu Pro România, coroborată cu nişte fuziuni prin absorbţie a tuturor partiduleţelor care se revendică de la stânga şi participarea la alegerile locale sub o singură siglă şi o singură denumire în care să se regăsească distinct atât PSD cât şi Pro România. Apoi, după alegerile locale, în perspectiva alegerilor parlamentare, alianţa electorală se poate transforma în alianţă politică. Abia după alegerile parlamentare, fie că alianţa va ajunge la guvernare, fie că nu, se poate demara procesul de fuziune a celor două partide şi formarea unui nou partid, cu un alt nume şi o altă siglă.
Noul partid trebuie să aibă la dispoziţie, până la următorul tur de scrutin, suficient timp pentru a anihila disensiunile din teritoriu între membrii celor două partide, inevitabile. Cu certitudine, şi într-o parte şi în cealaltă vor fi nemulţumiţi care, pentru a prinde candidatura care le-a fost refuzată ca urmare a prevederilor protocoalelor de fuziune, se vor îndrepta spre alte partide. După ce asperităţile din teritoriu vor fi eliminate, noul partid are nevoie de cel puţin un an sau chiar doi pentru a se fixa în memoria alegătorilor. Aceasta nu se poate face altfel decât prin ieşiri la rampă în flux continuu a conducerii centrale, prin câţiva comunicatori de marcă şi printr-o propagandă asiduă în teritoriu, pe baza întăririi structurilor din toate judeţele. Nu ştiu dacă este bine ca iniţialele PSD să fie păstrate de către noul partid, care s-ar putea numi, de pildă, Partidul Stânga Democratică. Să nu uităm că PDL s-a salvat de la dispariţia propriu-zisă fuzionând cu PNL, noul partid păstrând această denumire. Desigur, s-ar putea invoca faptul că PSD a ajuns să fie pur şi simplu demonizat, iar păstrarea iniţialelor ar putea da impresia că, de fapt, partidul nu s-a reformat. Nu cred că este aşa, până la alegerile din 2024 se va estompa această furie anti-PSD, iar dacă partidul va renunţa la acest brand se va găsi cineva să-l revitalizeze. Până atunci, însă, aşteptăm să vedem care vor fi primii paşi ai viitoarei noi conduceri a PSD.

Recomandările redacției