Militon Livada  Anul acesta guvernul a aprobat cu mare întârziere – circa trei luni –  registrele agricole pentru perioada 2015-2019. Actul normativ în cauză stabilește formularele registrului agricol, conținutul acestora și perioada de valabilitate. În plus a mai durat încă o lună aprobarea normeleor tehnice de completare a registrului agricol.
După cum se știe, registrul agricol constituie sursă de date pentru aplicarea pe plan local a unor politici în domeniile agrar, al protecției sociale, fiscal, edilitar-urbanistic, sanitar, școlar etc. şi pentru solicitările cetățenilor cu privire la: documente privind proprietatea asupra animalelor, păsărilor – în vederea vânzării, care să ateste calitatea de producător agricol în vederea vânzării produselor pe piață sau pentru obținerea unor drepturi materiale. E și sursă administrativă de date pentru sistemul informațional statistic, pentru pregătirea și organizarea recensămintelor. Formularele registrului agricol, atât pe suport hârtie, cât și în format electronic, sunt standardizate. Din păcate, anul acesta, întârziind atât de mult emiterea HG specific, s-a dat peste cap toată situația birocratică din zona agricolă care abia își intrase într-o  oarecare ritmicitate. În plus, noile stipulări cu privire la carnetele de producător au adus în pragul colapsului activitatea majorității primăriilor din domeniul rural.
Nemulțumire generală
La fel de nemulțumiți ca și producătorii, primarii unor astfel de comunități ne descriau situația în cuvinte amare. „Încă nu am primit registrele agricole – și suntem la jumătatea lui mai! – și mai urmează și completarea lor. În plus, în loc să se simplifice birocrația la nivel local, pentru ca micii producători să fie sprijiniți și încurajați, se complică prin noile carnete de producător și necesită tot mai mult timp pentru rezolvarea fiecărui caz în parte. Mai repede de-o oră nu poate fi rezolvat un producător iar la timpul acesta se va adăuga și ieșitul pe teren: ca să-i vezi omului grădina cu legume, pomii, căp­șunii, găinile, vaca… Apoi, cu tot respectul față de asociațiile fermierilor: eu știam că sunt câteva; acum s-au înmulțit ca ciupercile după ploaie, pentru că e nevoie de… avizul lor consultativ, pe care tot micul producător îl va plăti (cât o fi: de la câteva zeci, la câteva sute, probabil!). Pare că se vrea… dis­- pariția acestor mici producători de pe piață deși au cele mai naturale produse; că altfel, cum poți să ceri registrul agricol 2unei femei vârstnice ce-și vinde surplusul din grădină, cultivat de ea, fel de fel de acte de completat ca să nu facă evaziune fiscală?“ se întreba, întrebându-ne (retoric, desigur) domnul Ioan Crișan, primarul comunei Vladimirescu.
Nici la Livada registrele n-au ajuns, deși sunt plătite de anul trecut, după cum ne spunea primarul Militon Șerb. „Registrele agricole încă nu-s venite, din păcate. Norocul nostru e că am intrat în programul-pilot pentru realizarea acestora în format electronic. Problema este că asta nu ne scutește de realizarea lor și pe hârtie. Asta cere cel puțin încă un drum din partea localnicilor pentru a  semna declarațiile făcute. Apoi problemele micilor producători sunt de domeniul irealului.  Am înțeles însă că și APIA și-a prelungit termenul până în iunie. Sper să trecem și peste hopurile astea“.
registrul agricol 1Nici la Birchiș nu sunt încă venite registrele, după cum ne-a confirmat primarul comunei, Ioan Guțu, domnia sa fiind printre primii care ne-au semnalat exagerata întârziere a acestora. „Firma la care le facem este una specializată dar întârzierile de la guvern produc întârzieri în lanț și în teritoriu. Apoi problema noilor carnete este jenantă: atestatul ce trebuie obținut, deși se spune că se dă gratuit, nu e așa. Aici legiuitorul ar trebui să revadă aceste acte pentru că produc perturbări și nemulțumiri peste tot“  preciza și edilul din Birchiș.
La Șagu registrele au ajuns de două zile, ne spunea primărița Emilia Brăneț. „Le avem de două zile și ne mobilizăm total pentru completarea lor, că e foarte târziu. Pentru APIA am dat adeverințe oamenilor după registrul anului trecut; pentru că, oricum, dacă au intervenit modificări, omul trebuie să facă dovada lor când depune cererea acolo. Cât privește celelalte noi modificări: nu le agreem dar facem ce eforturi trebuie pentru ca oamenii      să aibă Carnetele la timp. Nu ne permitem niciodată să le punem piedici: dimpotrivă, îi ajutăm cum pu­tem și-i sfătuim cum să facă eco­no­mie de timp și drumuri. Păcat numai de atâta tevatură“, ne spunea primărița din Șagu.

Recomandările redacției