Continuăm să fim inadecvați. Nu mai departe de acum câteva zile scriam că în loc să mizăm pe revitalizarea căilor ferate, noi insistăm cu drumurile și autostrăzile.Acum când se dau și bani europeni pentru acest lucru. Dar dacă noi nu vrem, a venit Europa la noi. Cu trenul. Cum spuneam, este Anul European al Căilor Ferate. Și ne-a făcut să înțelegem ce important este acest domeniu în Uniunea Europeană. Cu trenul la București a ajuns și Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi. Un bun prieten, din Capitală, a fost prezent la eveniment. S=a făcut iar o „românească“ cu acest prilej. Astfel s-a dat cu lavabil alb pe unele zone exterioare ale Gării de Nord. Să arate cât de cât…frumos. Sosit la București Nord, trenul a fost tractat de o locomotivă Diesel, marca Electroputere. A intrat în țară pe la Giurgiu și până la București Nord a făcut două ore. Amintim că linia Giurgiu –București a fost prima linie ferată realizată în România, în anul 1869. Este adevărat linia oprea în Gara Filaret. Dar chiar și așa, este o ironie, în anul conexiunii europene pe calea ferată, că traseul clasic Giurgiu –București este inoperabil de 16 ani, linia fiind inundată în 2005. Nu a fost reparată în 16 ani, drept urmare trenul a făcut un ocol pe la Videle. Nu mai punem la socoteală că a făcut două ore până la București. Dar a ajuns la ziua și ora programată. Adică 17 septembrie, ora 12:21. Garnitura a cuprins vagoane de proveniență germană, franceză, italiană, elvețiană, maghiară. Așadar Europa a fost pusă pe șine. Trenul a fost tractat până la  București de o locomotivă Diesel. Numai… bună pentru transportul „verde ecologic“. Frumos vopsită, dar totuși motor cu combustibil fosil. Ultraecologiștii ce zic despre asta? O „mică“ inadecvare, deja tardițională. În plus era vorba de conectare.De a pune oamenii împreună. În fond nu…parcurgi mai rapid distanțele ca să conectezi oamenii? Pe peron la București erau mai mulți jandarmi și polițiști, decât oameni curioși de eveniment. Dar și autoritățile au făcut totul ca să alunge oamenii. În afară de presă și oficiali, nimeni nu a avut acces să vadă trenul de aproape. Să urce în el, să „guste“ puțin din Europa civilizată. Dacă tot vorbim de simboluri. Noi înțelegem pe dos (mai) toate mesajele. Și  acționăm în contratimp. Așadar, Connecting Europe Express, trenul simbol al Europei a ajuns în noaptea de sâmbătă spre duminică la Arad. Garnitura, compusă din vagoane ale mai multor state europene,  a ajuns la Arad în data de 19 septembrie, la ora 00:24. Plecat din Lisabona în 2 septembrie, trenul  Connecting Europe Express va ajunge la Paris pe 7 octombrie. Gara din Curtici a fost ultima oprire înainte de a ieși din țară. De această dată garnitura a fost tractată de o locomotivă electrică, marca Siemens. Aparținând tot CFR-ului. Așadar, Europa a intrat în România cu Diesel-ul, făcând două ore de la Giurgiu la București și a apăsat accelerația pe un Siemens Taurus, lăsând Curticiul în urmă în mare viteză…

Recomandările redacției