Lucrările la Sala „Iuliu Maniu”, una dintre cele mai frumoase săli ale Aradului sunt în plină desfășurare. Sala este un spațiu istoric important, aici au avut loc negocierile pentru viitorul Transilvaniei, în contextul Marii Uniri.

O echipă a Consiliul Județean, coordonată de directorul executiv dr. Andrei Ando, directorul executiv Gabriela Chiricheu și directorul executiv adjunct Cristian Cârlugea, a avut o ședință de lucru în sală, pentru stabilirea detaliilor de mobilare și utilare a încăperii. La ședință au participat și arhitectul Ana Maria Baciu – șef de șantier, și conducerea Complexului Muzeal Arad.

Este una dintre investițiile de suflet nu numai pentru Arad, ci pentru întreaga țară, fiindcă în acest spațiu s-au derulat evenimente foarte importante pentru România și Europa de Est. De aceea țin foarte mult la calitatea lucrării, mai ales la detalii. Redăm strălucirea inițială acestei săli care nu este comparabilă cu Sala Ferdinand, dar e totuși o bijuterie incredibilă a arhitecturii arădene, una de care arădenii de astăzi vor putea fi la fel de mândri ca arădenii de ieri. Nu în ultimul rând, aici, în balconul acestei săli, a fluturat pentru întâia oară tricolorul românesc într-un cadru oficial, la Arad, deci pentru istoria noastră valoarea sălii nu este doar una sentimentală”, a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.

Renovarea sălii se va încheia în această primăvară. Ea va deveni un „mic Fabérgé” arădean, în sensul unui obiectiv cochet, lucrat cu migală, după cum se exprima arhitectul Ana Maria Baciu, aceeași care a fost foarte implicată în renovarea Sălii Ferdinand (din Palatul Administrativ), a Palatului Cultural și a Cazinoului arădean.

Pe pereții sălii, sub vopseaua ultimelor decenii, au fost descoperite straturile inițiale de vopsea și elementele originale de decor. Au fost identificate locurile unde erau amplasate tablourile unor lideri ai administrației locale, în urmă cu peste o sută de ani, cu precădere foști comiți supremi ai Aradului. S-a găsit și o centură inscripționată cu numele baronului Urbán, într-o succesiune din care putem presupune că a cuprins și numele celorlalți comiți supremi. Directorul muzeului, Sorin Bulboacă, și directorul adjunct Bogdan Blaga au precizat că vor căuta să identifice în depozitul muzeului tablourile expuse inițial în această sală.

Culoarea predominantă a sălii va fi ocru pal, cu o imitație de marmură la bază, așa cum era inițial. Sunt readuse la starea inițială și ușile și ancadramentele ferestrelor, devenind verzi-olive. Stâlpii vor avea nuanța de roz pal, ca în proiectul original. În această perioadă se lucrează intens la refacerea decorațiunilor de aur, decorurile tavanului, broderiile ușilor și geamurilor fiind acoperite cu foiță de aur de 24K, readucându-se astfel la starea lor originală. Caloriferele, radiatoarele, aerul condiționat și toate celelate elemente de încălzire vor fi mascate cu panouri stilizate. Vor fi păstrate candelabrele originale din sticlă de Murano.

Mobilierul sălii va fi din lemn masiv. Va consta dintr-un prezidiu cu șapte locuri, pe locul prezidiului original, și din mobilier modular care să poată fi folosit și la ședințe, și la conferințe. Se vor comanda 100 de scaune, pentru organizarea de evenimente, spectacole, seminarii. Pentru a se interveni cât mai puțin asupra arhitecturii interioare, se intenționează ca tehnica sălii să fie, preponderent, fără fir. În această perioadă, Carmen Ionicioiu, consilier superior la Consiliul Județean, lucrează la realizarea documentațiilor tehnice.

Capacitatea maximă a sălii este proiectată pentru 100 de persoane, iar sala va avea trei funcțiuni majore: sală de ședință, sală de conferință, precum și sală de spectacol. Va fi amenajată de asemenea o încăpere pentru depozitare și o garderobă dotată cu cuiere numerotate cu jetoane.

Recomandările redacției