ratbRevenim cum am promis cu subiectul licitaţiei organizate de Primăria Arad, pentru achiziţionarea celor şase tramvaie noi, licitaţie despre care se vorbeşte de ani buni (Gheorghe Falcă a vorbit primul) că ar fi cu dedicaţie pentru societatea Astra Vagoane Călători, patronată de omul de afaceri Valer Blidar, un apropiat al primarului Falcă. În timp ce duetul Falcă – Blidar face planuri cum să ne închidă gura, prin metode mai mult sau mai puţin ortodoxe (planuri pe care le-am aflat, pentru că avem şi noi şopârlele noastre bine informate), noi continuăm să ne documentăm şi să prezentăm publicului, extrem de interesat, îi asigurăm pe cei doi, relaţia de lungă durată dintre cel care vrea să cumpere şi cel care vrea să vândă nişte tramvaie.
Astăzi, vom prezenta ce scria presa centrală despre duetul Falcă-Blidar, o presă care probabil e şi ea şantajistă în accepţiunea patronului  Blidar şi care ar trebui cumpărată, dată pe mâna parchetului sau închisă, fiindcă şi-a permis să scrie de astfel de personalităţi, de oameni de afaceri importanţi sau de primari din judeţul Arad.
Blidar, acuzat că împrumută prietenii lui Falcă
În urmă cu doi ani de zile, săptămânalul Kamikaze prezenta un amplu material despre frăţia lui Falcă şi Blidar, sub titlul „Falcă, finul lui Băsescu, își hră­nește șpăgarii cu bani de la Blidar, cetățeanul lui de onoare“. Materialul este extrem de interesant şi n-am auzit până în ziua de astăzi ca faptele prezentate să fie contestate.
Pe scurt, colegii de la Kamikaze arată că acţionarii cunoscutei firme Elecon, Demeter Francisc şi Radu Vasil, adică cei care au cumpărat terenul fabricii de zahăr de la Primăria Arad, fiind judecaţi în acelaşi dosar cu Gheorghe Falcă (între timp achitaţi), Vasil fiind cel care a făcut schimb de case cu Falcă, ar fi primit credite de la banca lui Valer Blidar. Kamikaze scria, la momentul respectiv că, „În timp ce șpăgarii prima­rului Gheorghe Falcă de la Arad sînt judecați pentru că au făcut bani ilegal cu Primăria Arad (potrivit DNA), ei continuă să facă bani cu Falcă. Adică sînt creditați de Valer Blidar, omul de afaceri de la care primarul Aradului vrea să cumpere tramvaie de niște milioane de euro“. Cum se vede, nu numai noi suntem idioţi să susţinem că Falcă vrea să cumpere tramvaiul Imperio (sau Imporio Armani, cum zicea un prieten, care consideră un kitsch produsul celor de la Astra Călători).
Dar iată ce aveau de spus cei de la Kamikaze despre legătura dintre cei doi oameni importanţi ai Aradului, cum se consideră Falcă şi Blidar: „Să vedem, mai întîi, cine sînt protagoniștii acestor afaceri. Primul este Gheorghe Falcă, primarul Aradului și prim-vicepreședinte (n.r. între timp fost) al organizației județene a PDL. Totodată, Falcă este și finul lui Traian Băsescu. Din 2007, edilul are dosar penal: a fost trimis în judecată de DNA pentru luare de mită (n.r. între timp a fost achitat). Mai exact, finul președintelui a obținut o vilă de 242 mp, în Arad, dînd la schimb un apartament de trei camere, la etajul nouă al unui bloc din aceeași localitate. Diferența între cele două imobile era de aproximativ 112.000 de euro în favoarea vilei. După realizarea schimbului, potrivit procurorilor, Falcă ar fi acționat pentru ca proprietarii vilei, Francisc Demeter și Vasil Radu Gavril, să primească un teren de aproape 53.000 mp, pentru care au plătit 839.000 de euro Primăriei Arad. Ulterior, ei l-au vîndut pentru aproape trei milioane de euro. Cel de-al patrulea protagonist este Valer Blidar, unul dintre cei mai importanți oameni de afaceri din vestul țării, care deține Banca Comercială Feroviară (BCF) și Astra Vagoane Călători Arad. (…)
La sfâșitul lunii iulie, pe 26, o firmă la care sînt acționari Francisc Demeter și Vasil Radu Gavril a fost creditată de banca lui Valer Blidar. Creditul a fost garantat și cu mai multe facturi emise în iunie 2011 de sereleul acestora, Tehnicon Park, pentru Astra Vagoane Călători. Asta înseamnă că Tehnicon Park este furnizor al Astrei. (…)
Tehnicon Park, furnizorul de la Astra Vagoane Călători, a fost înființată în 2007. Acționari sînt Francisc Demeter, Marinela Demeter și Vasil Radu Gavril. Potrivit paginii sale de internet, Tehnicon furnizează «echipamente și materiale pentru sudare, scule electrice, scule de mînă profesionale și echipamente de protecție». În 2009, firma a avut o cifră de afaceri de 3.812.337 de lei și pierderi de 31.592. Cel mai aglomerat an al firmei a fost 2008, cu afaceri în valoare de 7.177.675 RON și profit de 168.097 RON. Cel mai mare profit a fost obținut în 2007: 328.380 RON, la o cifră de afaceri de 5.914.335 RON. Cei trei mai dețin și Elecon Plus, care realizează instalații electrice. Nu prea știm cum se îmbină sculele și instalațiile cu afacerile imobiliare, dar ni se pare evident că ultimele sînt mult mai profitabile“.
Falcă vrea vagoane de la   Blidar
Acesta este subtitulul pe care îl dau cei de la Kamikaze în materialul de care vorbeam mai sus, arătând că, în timp ce Banca Feroviară îi creditează pe cei de la Elecon (adică pe cel care a făcut schimb de case cu Falcă şi pe cei care au fost acuzaţi de procurorii DNA de corupţie), primarul Aradului vrea să cumpere tramvaie tocmai de la patronul Băncii Feroviare şi de la firma cu care lucrează asociaţii Elecon. A naibii coincidenţă. „Pe 15 iulie, Astra a organizat o ceremonie de prezentare a noului său produs: tramvaiul Imperio, primul tramvai românesc. La ceremonie a participat inclusiv primarul Gheorghe Falcă. Po­trivit cotidianului Adevărul (alţi „şantajişti“), Falcă și-a declarat intenția ca Primăria Arad să achiziționeze tramvaie produse de Astra: „Primele tramvaie Imperio ar putea fi livrate în Arad la sfârşitul acestui an sau la începutul lui 2012, în funcţie de momentul în care vom obţine banii pentru achiziţia celor zece bucăţi. Totul depinde, în schimb, de împrumutul pe care îl aşteptăm“, a declarat edilul. De altfel, Falcă îl prețu­iește mult pe patronul de la Astra: în vara lui 2010, el i-a decernat lui Blidar titlul de cetățean de onoare al Aradului“, se arată în materialul celor de la Kamikaze, care mai prezintă şi afacerile familiei Falcă, prin firma Pro Arhitectura, afaceri asupra cărora vom reveni într-un număr viitor, aşa cum am promis.
Până atunci, însă, avem încă o dată, dacă mai era nevoie, dovada că Gheor­ghe Falcă plănuieşte de mult să cum­pere tramvaiul Imperio (parcă Imporio sună mai bine) şi nu se sfieşte să afirme acest lucru în public. O spune presa centrală, care nu are niciun interes în această afacere, şi nu nişte bieţi şantajişti din provincie, nişte ne­simţiţi care nu vor ca arădenii să plătească un credit de 8,7  milioane de euro pentru ca Falcă să cumpere tramvaie de la prietenul Blidar.
Lansarea cărţii lui Falcă, în fabrica lui Blidar
Cei de la Kamikaze vorbeau în articolul menţionat şi despre alţi beneficiari ai creditelor de la Banca Feroviară. Printre aceştia nimeni altul decât șeful RATB, care „ia credite de la Blidar, dar și RATB vagoane de la același furnizor“, adică Astra Vagoane. În timp ce Banca Feroviară dădea credit directorului RATB, Astra Vagoane Călători se asocia cu RATB, pentru a produce tramvaiul Imperio la Bucureşti, subiect despre care vom discuta în numerele următoare.
Dar dacă tot am ajuns la fabrica de tramvaie deţinută de RATB în Bucureşti, la care a devenit asociat Astra Vagoane (DNA cercetează cum s-a ajuns la asociere) trebuie să spunem că primarul Gheorghe Falcă nu e străin de această fabrică. Mai precis, în mărinimia sa, în timpul liber când nu dădea credite prietenilor lui Falcă sau directorului RATB prin Banca Feroviară, Valer Blidar se ocupa de buna lansare de carte a primarului Aradului. Nu chiar la propriu, fiindcă omul e prea mare personalitate să alinieze scaunele şi să pună cafeaua pentru invitaţi. În schimb, i-a pus la dispoziţie o hală a fabricii Astra RATB Bucureşti colegului Falcă, cel care în no­iembrie 2011, după ce anunţase că va cumpăra tramvaie Imperio, şi-a lansat celebra carte „Societatea Vie. Proiect România 2020“ chiar în hala fabricii de tramvaie Lizeanu Astra RATB. Faptul a fost prezentat pe larg în presa locală, aşa cum e prezentat orice eveniment la care este prezent Gheorghe Falcă, mai ales că de data asta era protagonist. Dar ca să nu fim iar acuzaţi de subiectivism, cităm din cei neinteresaţi, de data asta Evenimentul zilei, care scria în 11 noiembrie 2011: „Primarul Aradului, Gheorghe Falcă, și-a lansat astăzi în Capitală cartea „Societatea vie. Proiect România 2020”. La eveniment, care a avut loc într-o hală a fabricii de tramvaie Lizeanu Astra RATB, au fost prezente numeroase personalități ale vieții publice și politice. Moderator a fost Valeriu Stoica, iar profesorul universitar Emil Dinga și fostul ministru Sebastian Vlădescu au vorbit despre cartea primarului Aradului“.
Suntem convinşi că primarul Aradului, Gheorghe Falcă, are şi o factură pentru închirierea spaţiului respectiv, fiindcă nu se face ca un primar care vrea să achiziţioneze tramvaie de la Astra Călători să primească gratis un spaţiu pentru lansarea cărţii, tot de la Astra Călă­tori. Deşi, după cum îl ştim, se poate foarte bine să ne spună domnul Falcă într-o zi, cu seninătate, că nici măcar n-a scris cartea cu pricina, deci despre ce factură să fie vorba. Aşa cum Valer Blidar o să ne explice, printr-un interviu publicitar, că de fapt el nu ştie despre ce este vorba la Astra Vagoane, fiindcă „Eu nu mă ocup de Astra, doar monitorizez activitatea firmei“, aşa cum le declarase celor de la revista Kamikaze. După cum se vede, proverbul „cine se aseamănă se adună“ e veşnic valabil, aşa că nu mai e loc de niciun alt comentariu.

Lasă un răspuns

Recomandările redacției